Den nya upplagan av franska Renault Kadjar är precis som föregångaren i stort sett samma bil som japanska Nissan Qashqai. Om du skulle få för dig att räkna alla plåtbitar och komponenter i Kadjar och Qashqai så skulle det visa sig att 60 procent är desamma. De resterande 40 procenten har Renault valt att lägga på det som kunden ser. Kaross och inredning. Nytt sedan i fjol är en större grill med mera krom, nydesignade led-strålkastare, nya baklyktor och fräschare interiör.

Ny motor 

Den främsta tekniska nyheten i årets Kadjar syns dock inte – det är den bensindrivna 1,3-litersmotorn som är resultatet av ett samarbetsprojekt mellan Renault, Nissan, Mitsubishi och Daimler/Mercedes. Den går att få både med manuell och 7-växlad dubbelkopplingsväxellåda. Och du kan välja mellan 140 respektive 160 hästkrafter. Däremot går den inte att kombinera med fyrhjulsdrivning.

Artikelbild

| Franska Renault Kadjar är kusin med japanska Nissan Qashqai. Svenska köpare har hittills varit svårflirtade. Ska årets upplaga lyckas bättre?

En av förklaringarna till att det går att få ut så mycket kraft ur en så relativt liten motor är den nya cylinderbeläggning som ger mindre friktion och optimerad värmeöverföring. 

Testbilen har 160-hästarsmotor och att ”klippet” i maskinrummet är bättre än i fjolårets vassaste bensinare förklaras mer av det höjda vridmomentet än av antalet hästkrafter.

Spansk tillverkning

Renaults motor tillverkas i spanska Valladolid och Daimler skruvar ihop samma maskin i tyska Kölleda. Den tyska motorn förses dock med cylinderavstängning, så att den vid låg belastning enbart är tvåcylindrig.

Artikelbild

| Namnet har Renault lånat från den persiske shahen Qajar som var en av Louis Renaults första storkunder i början av 1900-talet.

Nissan producerar sin motsvarighet i brittiska Sunderland. Än så länge, bör kanske tilläggas – man avvaktar beslutet om Brexit. Skälet till att Nissan Motor en gång etablerade sig i Storbritannien var ju för att komma innanför EU-tullarna.

Namnet Kadjar lär härröra från Shah Qajar, kung av Persien 1896–1907, som var en av Louis Renault första storkunder.

Artikelbild

| 45-profildäck på 19-tumsfälgar må vara kaxigt men de för ett herrans oväsen på grov asfalt.

Åkkomfort

Men trots att Renault och Nissan i grund och botten är så lika och kostar ungefär lika mycket säljer de svenska Nissan-handlarna mer än tre gånger så många exemplar som kollegerna hos Renault. Kanske för att Renault har tagit ut svängarna mer och gett Kadjar betydligt kurvigare former? Former som visserligen spökar lite när man ska backa och fickparkera men som ändå ger Kadjar lite mer karaktär än vad Nissans europeiska designchef Shiro Nakamura vågade sig på.

Artikelbild

| Stolarna har blivit mycket bättre i nya Kadjar.

Renault ger en något bättre åkkomfort – om man avstår från de gigantiska 19-tumshjulen som för ett herrans oväsen. Rejälare stolar har också förbättrat sittkomforten markant.

Jämför

Artikelbild

| Black Edition är den mest påkostade varianten av nya Kadjar.

Jodå, det finns både dieselalternativ och fyrhjulsdrivning även till årets upplaga av Kadjar. Då är det 115 eller 150 hästkrafter som gäller. Det är bara den sistnämnda går att få med 4WD.

Står du i begrepp att provköra en Qashqai, så ta även en vända förbi Renaults butik och jämför med Kadjar. Nästan samma bil, men ändå med olika karaktär. Du kanske har franska gener någonstans långt därinne – och då säger det måhända ”klick”.