Självklart är Mercedes eldrivna flaggskepp en fyrhjulsdriven suv. Det är en av de absolut populäraste biltyperna, så varför chansa? Dessutom är den en spitting image av syskonet GLC – om man undantar en del av de faktiskt väldigt smakfulla detaljerna. Interiören i förarkupén ger en känsla av minimalistisk cockpit. En smal ljusramp framhäver den slimmade instrumentbrädan och den långa infotainmentskärmen. Ventilationens utblås har fått en diskret kopparkulör, och det är snyggt.

Bekväm

Den första upplevelsen när man satt sig tillrätta är med andra ord väl godkänd. Stolarna är förstås ”Merca”-bekväma och kan ställas in till lämplig höjd och lutning med reglagen – i aluminium – på dörrsidan. Automatväxeln är en smal spak bakom ratten. Infotainmentskärmen är klar och tydlig – och dessutom kan man röststyra och ställa frågor om till exempel smartaste vägvalet till den trevliga AI-assistenten.

Artikelbild

| Ventilationens utblås har fått en diskret kopparkulör, och det är snyggt.

Tyst

Under körningen noterar jag att bilen är så välisolerad att vare sig det vinande ljudet från elmotorerna eller buller från vägen tränger in i kupén. EQC är verkligen en riktigt tyst elbil – och det är minsann inte så vanligt. Men det som framför allt är roligt under färden på kurviga vägar är förstås kraften – 765 Newtonmeter i vridmoment och 408 hästkrafter talar sitt tydliga språk. För den som gillar bilkörning är det här åket lyckoframkallande – åtminstone när körläget "sport" är intryckt.

Självbromsande

En annan smart sak är bromskraftåtervinningen – det går att reglera med paddlar på ratten och i det strängaste läget (D-) behöver man i princip inte använda den vanliga bromspedalen alls. Bilen bromsar sig själv för att spara energi. Tillsammans med körläget Maximum range lär det gå att få en riktigt acceptabel räckvidd, som anges till mellan 37 och 41 mil beroende på väder och körstil. Mercedes har testat bilen och dess vätskeventilerade batterier både i ökenhetta och i nordisk superkyla. Utvecklingschefen Michael Kelz var uppfriskande ärlig när han på en presskonferens i maj konstaterade att EQC inte kommer att rulla 40 mil när det är minus 20 ute:

Artikelbild

| Stolarna kan ställas in till lämplig höjd och lutning med reglagen i aluminium på dörrsidan.

Under vintertid får man räkna med en räckvidd på ungefär 26 mil. Vi måste vara ärliga mot våra kunder och berätta att verklighetens körning i hög grad beror på väderförhållanden, sade han då.

Dyrt

Artikelbild

| Mercedes eldrivna flaggskepp är en fyrhjulsdriven suv. Den är en spitting image av syskonet GLC.

När det gäller säkerheten så har Mercedes byggt in batteripaketet med egna deformationszoner för att förhindra risken att bilen börjar brinna vid en krock. Det finns också ett system som innebär att högspänningskontakterna stängs av om bilen blir påkörd. Både den aktiva och passiva säkerheten i nya EQC borde bädda för ett femstjärnigt betyg när den väl testas i Euro Ncap. Det svider dock lite att man måste lägga till 12 900 kronor för att få förarassistanssystemet med adaptiv farthållare och undanmanöverassistent för fotgängare.

Nackdelar då? Tja, hissar man upp förarstolen högt så kan a-stolparna skymma sikten en aning vid vänstersväng. Och bakrutan är möjligen lite väl liten. Men det går att leva med.