Det går bra nu. Så kunde svensken utbrista – med all rätt. För ett halvsekel sedan var välfärden tryggad, samhällsekonomin blomstrande och vårt land var ett av de allra biltätaste i Europa.

Så hade vi också egna fordonstillverkare. År 1969 var Volvo 142 en storsäljare. Än i dag toppar biltillverkaren listan.

Mycket handlar om att vi har varit vana vid att köpa ett visst märke. Volvo har inneburit status och säkerhet och har fungerat i alla sammanhang, för både låginkomsttagare och höga chefer. I modern tid har Volvo fått draghjälp av tjänstebilsreglerna, säger Anders Parment, forskare i konsumentbeteende vid Stockholms universitet.
Artikelbild

| Du gör ditt bilval, eftersom ditt fordon är en del av dig och förstärker din personlighet. Stämmer det i dag, kan man undra.

Oljekrisen

Allt förr var dock inte svenskt. På topplistan i början av 1970-talet fanns även ekipage som Opel Rekord, Ford Taunus och Mercedes 200-serie. Men under oljekrisen 1973, som fick stora konsekvenser även i Sverige, låg bensindrivna småbilar som Folkabubblan och Fiat 128 helt rätt i tiden.

Däremot var japanska bilar sällsynta och det såldes inga fordon från Korea. Dessutom var kombimodeller ganska ovanliga. Så där ser det inte ut i dag.

Sedan länge är kombin en älskad packåsna. Marknaden utgör ett överflöd av olika modeller med diverse kraftkällor. Och nya biltyper har tillkommit. På fjolårets topp tio lista över Sveriges mest sålda bilar finns hela fyra suvar.

Artikelbild

| Manuell växling eller automatlåda – säger det en del om dig som bilist?

En suv är inte bättre än en vanlig bil. Men den ger status och sänder signaler. Och det är så vi till stor del väljer bil, säger Anders Parment.

Manligt och kvinnligt

Artikelbild

| Volkswagens modeller 1303 och 1300 hamnade år 1973 på femte plats över sålda bilar i Sverige. Fortfarande är många svenska bilister trogna märket.

Män köper suvar, medan kvinnor föredrar VW Golf. Ungefär så ser det ut när vi väljer ny bil, enligt en sammanställning av 2018 års mest köpta bilar från värderingsföretaget Bilpriser.se.

Samtidigt kan man tala om ett minskat bilintresse i samhället. Det har neutraliserat viljan att vara individualistisk i valet av bil, resonerar Anders Parment.

Artikelbild

| "Volvo har inneburit status och säkerhet och har fungerat i alla sammanhang", säger forskaren Anders Parment. Men: "Det är inte längre självklart för familjebilsköpare att låta vanan styra och välja en Volvo."

Allt har luckrats upp. Det är inte längre självklart för familjebilsköpare att låta vanan styra och välja en Volvo. Lojaliteten med varumärkena minskar. Samtidigt gör urbaniseringen det dyrt att ha bil. Det får bilens status att minska.