Kärvt för svensk bilchef i Ryssland

Det har sitt pris att stoppa korruption och genomföra massuppsägningar på Rysslands nationalklenod, Avtovaz. Det vet Bo Andersson.

14 december 2014 13:33

- Mitt jobb kräver tjock hud, säger Bo Andersson, svensk vd för Ladatillverkaren Avtovaz.

Demonstrationer med plakat om att han som utlänning förstör bolaget, smutskastning i medierna, upprepade krav i ryska parlamentet på att han ska avsättas.

59-årige Bo Andersson från Falkenberg, som efter officerstjänst i Sverige och jobb på Saab, har gjort karriär i den internationella bilvärlden beskriver sitt första turbulenta år som Avtovazchef. Han är den förste icke-ryssen på den posten.
- Mer motvind än jag trodde.

Hårda tag mot mutor och uppsträckning av leverantörer har gett honom fiender.
- Jag har fått dubblera mitt livvaktsskydd, säger han.
Jobbet var inte självvalt. Ryska regeringen lät förstå att han behövdes mer där än på privatägda lastbils- och busskoncernen Gaz Group.

Då hade han med sin militäriska stil under fem år vänt Gaz från ruinens brant till en blomstrande affär. Konststycket skulle göras om med Rysslands största personbilstillverkare där pengar rann ur bolaget och försäljningen rasade. 2013 var Avtovaz förlust 7,9 miljarder rubel, cirka 1,1 miljarder kronor.

Bo Andersson flyttade till Togliatti - staden där allt kretsar kring bilfabriken. Där bor han i ett stenhus på tusen kvadratmeter omgärdat av höga murar.
Samma medicin som fick Gaz på fötter använde han på Avtovaz. Runt 15 000 anställda sades upp. Var femte arbetare fick gå.

Produktiviteten skruvades upp till det dubbla. Kvalitén förbättrades. Det blir inget nollresultat i år, men förlusten har halverats. Försäljningen går upp. Och det i ett Ryssland med stora ekonomiska problem, en allt svagare rubel, hög inflation och sanktioner från väst.

Disciplin är Bo Anderssons honnörsord. Han talar i korta meningar, viker aldrig undan blicken.
- Jag samlar mina elva avdelningschefer klockan 6.45 varje morgon på fabriksgolvet och de får rapportera volym, kvalité och kostnad för gårdagen, säger han.

Cheferna körde tidigare utländska lyxbilar men de sålde Bo Andersson och drog in en miljon dollar.
- Klart vi ska köra våra egna bilar, säger han och visar också upp sina manschettknappar i form av X-Ray som är en av flera nya Ladamodeller som ska modernisera märket.

Tidigare i år utökade Nissan-Renault sitt ägande i Avtovaz till 51 procent. Men den ryska staten äger nästan 25 procent och står för kapitalet.

Bo Andersson betraktar sig som statsanställd och har regelbundna möten med regeringsföreträdare.
- Jag vet att Putin följer det jag gör, säger han.

Vad han tycker om presidentens agerande i Ukraina och om Sverige har anledning att känna rädsla vill han inte svara på, men konstaterar krasst:
- Jag är inte rädd för Putin.

Avtovaz
Avtovaz grundades 1966 i den nybyggda staden Togliatti vid floden Volga.
Fabriken består av sex miljoner kvadratmeter under tak.
2008 köpte japansk-franska bilalliansen Nissan-Renault in sig i bolaget och tog 2014 över en majoritet, 51 procent.
Ryska staten äger cirka 25 procent. Resterande 25 procent har andra ägare.
Fabriken har 53 000 anställda.
I år har 9 000 arbetare och nästan 6 000 tjänstemän sagts upp.
150 chefer som misstänks ha varit korrupta har avskedats.
Fabriken producerar i år 543 000 bilar. 75 procent är Lada, 25 procent är Nissan, Renault och Datsun.
Det finns 15 miljoner Ladabilar i Ryssland vilket är 40 procent av bilparken.
Lada har sin starkaste försäljning på den ryska landsbygden. (TT)

Kort om Bo Andersson:
Född: 16 oktober 1955 i Falkenberg. Har fortfarande kvar en sommarstuga i Glommen utanför Falkenberg som han besökte två gånger i somras.
Utbildning: Militärhögskolan, fil kand från Stockholms universitet samt ledarskapsutbildning vid Harvard University.
Karriär: Började 1987 på Saab Automobile och var bland annat inköpschef, 1993 till General Motors, 1997 inköpschef för GM Europa, 1999 ansvarig för GM:s inköp över hela världen, 2001 utsedd till GM:s globala inköpschef. Slutade på GM i juni 2009 för att bli vd och styrelseordförande för ryska fordonskoncernen Gaz Group.
Sedan 9 januari 2014 vd för Rysslands största biltillverkare Avtovaz. (TT)

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Karin Olander/TT