Honda har gjort ett antal försök med hybridbilar genom åren, men någon lika konsekvent satsning som från Toyota har det inte varit fråga om. Det är inte så konstigt. Honda är en väsentligt mindre biltillverkare än Toyota. Under 2017 producerade man drygt fem miljoner respektive 10,5 miljoner bilar.

Bensin gäller

Det finns en mer subtil skillnad också. Självfallet är förbränningsmotorer basen för alla världens biltillverkare – utom Tesla och andra elbilsfabrikanter. Men för Honda är konstruerandet av bensinmotorer en paradgren. Resultatet brukar vara silkeslent vibrationsfria, varvvilliga och högpresterande kraftkällor. Arvet från motorcyklarna och tävlingsbilarna kan vara påtagligt även i den enklaste modell.

Artikelbild

| Honda CR-V har i sin senaste generation lite kraftfullare skuldror – en design som dock mest ser vänlig ut. Många suvar har en aggressiv framtoning, men CR-V går sin egen väg.

Magnituden av det teknikskifte som väntar är därför nästan svår att greppa. Honda har satt ett mål att alla bilar de säljer i Europa 2025 ska vara elektrifierade. Den eldrivna citybilen Honda e börjar säljas 2020 och redan i dag har man en hybridversion av populära suv-modellen CR-V.

Rejäla påslag

Bilen kostar 325 900 kronor i det enklaste utförandet, Comfort, med framhjulsdrift. Nästa utrustningsnivå heter Elegance och kostar 350 900 kronor med framhjulsdrift och 371 900 kronor med fyrhjulsdrift.

Det är ett rejält påslag jämfört med de ordinarie bensinmodellerna, där prislappen börjar på 260 900 kronor för en framhjulsdriven Comfort och 309 500 kronor för en fyrhjulsdriven Elegance (manuellt växlad, automat kostar 335 500 kronor).

Artikelbild

| Utvändigt syns ingen skillnad mellan bensin- och hybriddrivna CR-V. Men bakom den sistnämnda kommer vi aldrig att se ens en halvstor husvagn – det sätter den begränsade dragvikten stopp för.

Dessutom äts stuvutrymmet under bagagerumsgolvet upp av hybridbatteriet, 64 liter lastvolym ryker. Ett större problem är att släpvagnsvikten är begränsad till 750 kilogram. Inte heller bensindrivna CR-V med automatlåda imponerar, 1 500 kilo, men varken husvagnsägare eller hästvagnsdragare lär snegla åt CR-V hybrid. Manuell låda med bensindrift medger dock 2 000 kilo, en bra siffra!

Marginell skillnad

Artikelbild

| Det är en smula minibusskänsla bakom ratten i CR-V, även om den minskat i den senaste generationen. Fin ergonomi och bra kvalitetskänsla.

Den största invändningen mot CR-V Hybrid är ändå att bränsleförbrukningen bara minskar marginellt jämfört med den väsentligt billigare bensinmodellen. Enligt mätnormen WLTP drar den framhjulsdrivna hybriden 6,9 liter per 100 kilometer vid blandad körning. Motsvarande för bensinversionen – framhjulsdrift, manuell låda – är 7,3 liter.

Honda har utvecklat en mycket intressant hybridteknik där bensinmotorn ofta bara arbetar med att ladda elmotorns batteri, utan direktkoppling till drivhjulen. Övergången mellan el- och bensindrift sker helt sömlöst och föraren märker sällan något. Till det bidrar även i detta fall bensinmotorns mjukgående karaktär.

Artikelbild

| Honda har förbättrat menysystemet jämfört med förra CR-V, men varför är det så svårt att åstadkomma något som är lika bra, snyggt och enkelt som i många europeiska bilar?

Det finns massor att gilla med nya CR-V. Baksätet är otroligt rymligt och dessutom enkelt att kliva i och ur tack vare dörrarnas öppningsvinkel. Och körkänslan är bekväm. Grejen är bara att alla de goda sidorna finns även i den väsentligt billigare bensinmodellen.