I slutet av 1970-talet kostade bensinen i Sverige strax under åtta kronor litern. Ungefär hälften så mycket som i dag. Marknadens hetaste småbil på den tiden hette VW Golf GTI. Den drog strax under litern per mil enligt dåtidens sätt att mäta. I verkligheten drog den betydligt mer.

Vår testbil VW T-Cross TSI drar under halvlitern per mil trots att den har fler hästkrafter. Men även den dricker i verkligheten mer. Enligt det nya tuffare mätsystemet WLTP behöver den 0,62 liter per mil. Men ändå kommer du ungefär dubbelt så långt med T-Cross som med dåtidens Golf GTI.

Törstig samling

Artikelbild

| Volkswagen minsta suv T-Cross är i princip en högbyggd VW Polo. Fast rymligare och mera praktisk.

Det är alltså inte särskilt mycket dyrare att köra bil i dag än för 40 år sedan. Om man nu inte i likhet med bensinskatteupprorets grundare Kenneth Winsborg har samlat på sig över 100 gamla bensintörstiga bilar hemma på gården.

Om någon tycker att det är lite galet att jämföra VW Golf med VW T-Cross, som i grunden faktiskt är en VW Polo, alltså lillebror till Golf, så är förklaringen att bilarna under åren svällt på alla ledder. Så dagens Polo är faktiskt större än 1970-talets Golf.

Extra tryck

Jag kör den vassaste versionen av T-Cross TSI, som alltså är Volkswagens minsta suv och som här levererar 150 hästkrafter. Men den svenska VW-importören tror att instegsmodellen med 95-hästarsmotorn blir bästsäljaren. Det är i grunden samma maskin i båda två men den förstnämnde har fått extra tryck, bokstavligen, men hjälp av en turbo.

Artikelbild

| T-Cross är rolig att köra och yttermåtten gör den smidig och lätthanterlig.

Och det är just motorn som är pärlan i T-Cross. Liten men naggande god. 999 kubik och bara tre cylindrar. Det kan te sig futtigt men, för att citera Claes Eriksson i Galenskaparnas tv-serie "Macken": "Om man ställer in den rätt så låter den precis som en Maserati". Inställningen gör du förstås med gaspedalen.

Fördelen med en liten motor är bland annat att det är mindre ”järnskrot” som ska dras runt. Det märks när man ska iväg efter att ha stannat vid ett rödljus eller en stoppskylt – reaktionen är direkt och bilen tar nästan ett skutt framåt. Trycker du sedan gasen i botten morrar den som en italiensk sportbil. Nästan…

Artikelbild

| Trots utseendet och modellbeteckningen är T-Cross ingen bil som du bör ge dig ut med i terrängen.

Tvåhjulsdriven

Trots utseendet och modellbeteckningen är T-Cross ingen bil som du bör ge dig ut med i terrängen. Den är bara tvåhjulsdriven och saknar så kallade hasplåtar på undersidan. Däremot har den äkta suv-höjd och är således behändig att kliva i och ur. Man behöver inte vara pensionär för att tycka att det är obekvämt att sitta bara ett par decimeter ovanför asfalten. Apropå utrymmen sväljer T-Cross mer än dubbelt så mycket bagage som 1970-talets Golf.

Artikelbild

| Förarplatsen påminner inte bara om VW Polo utan i stort alla VW-modeller.

T-Cross är rolig att köra och yttermåtten gör den smidig och lätthanterlig. Bilen hade säkert blivit en bästsäljare för VW om den fått härja ensam. Men på samma plattform finns redan kusinen Seat Arona och i höst kommer Skodas version Kamiq. Båda blir billigare. Å andra sidan sett äger Volkswagen både Seat och Skoda.