Det finns ett drag av syntpop över elbilen som fenomen, så som musikstilen lät på 1980-talet. Inga såriga gitarrsolon utan välkammat, välproducerat, behärskat och med tematiska variationer inom ganska snäva ramar. Men om det är någon elbil som drar åt hårdrock är det nya Porsche Taycan. Redan i slutet 1800-talet var Ferdinand Porsche med och konstruerade elhybriden Lohner-Porsche, som tillverkades 1900–1905, fast först hösten 2019 tar märket det stora klivet in i elbilskampen.

Nästan fem meter

På papperet är Taycan en utmanare till Tesla Model S, den stora familjebilen som var det amerikanska märkets första succé. Men även om bilarna är lika långa – nästan fem meter! – är Taycan annorlunda på flera sätt.

Artikelbild

| Den svarta rampen över bakpartiet finns numera på flera Porschemodeller och bakifrån kan det vara svårt att skilja Taycan från tvådörrarsbilen 911.

Karosslinjerna påminner mer om Porsches sportbil 911 än familjebilen Panamera. Ett batteri på 93,4 kilowattimmar är inbyggt i golvet och det finns en elmotor per hjulaxel. Den bakre motorn är kopplad till en tvåstegad växellåda. Syftet är att kombinera snabb acceleration med hög toppfart och vettig bränsleekonomi.

Boost

Ettans växel används sparsamt när körlägena Range (”räckvidd”) och Normal är aktiverade. När föraren väljer Sport eller Sport Plus håller ettan i uppåt 100 kilometer i timmen – sedan känns och hörs ett tydligt skifte. Under 2,5 sekunder kan elmotorerna ge en så kallad boost då ordinarie 625 hästkrafter ökar till 761.

Tesla Model S har brutalt snabb acceleration i sitt vassaste utförande. Taycan Turbo S är i samma division. Enligt tillverkaren tål batteriet och elmotorerna i deras bil minst tio tjurrusningar från noll till 200 utan att tappa effekt eller bli överhettade.

Artikelbild

| Markfrigången kan höjas en smula för att komma över låga farthinder. Testresan inleddes i centrala Göteborg där vi råkade putsa frontspoilern mot ett par farthinder.

Det finns även en 380 000 kronor billigare version av Taycan som heter Turbo (inget S) och den har som mest 681 hästkrafter samt saknar en del utrustning. Den har dessutom längre angiven räckvidd, 45 mil jämfört med 41,2.

800 volt

Artikelbild

| Gott om designreferenser till andra och tidigare Porschemodeller, men så här digitaliserad är bara Taycan. Kvalitetsintrycket känns snäppet mindre genuint jämfört med 911 och Panamera.

Porsche är först med 800-voltsteknik, normalt i dagens elbilar är 400, vilket ska medge mindre men lika starka motorer och lägre vikt bland annat tack vare lättare kablage.

Ingen annan elbil på marknaden kan laddas lika snabbt som Taycan. Bilen klarar av att ta emot 270 kilowattsladdning, vilket gör att batteriet kan ”tankas” från fem till 80 procent på knappt 23 minuter. Än så länge finns sådan kraft bara vid laddnätverket Ionitys stolpar på ett fåtal ställen i Sverige, men utbyggnaden sker snabbt. Normalt laddas Taycan hemma. Med 11 kW-laddning tar 0–100 procent nio timmar.

Artikelbild

| Reglaget för att välja fram, back eller parkering sitter strax till höger nedanför huvudinstrumenten.

Körställning och körkänsla påminner mycket om Porsche 911. Köregenskaperna är enastående trots att bilen är en riktig klump med tomvikt på 2,3 ton. Batteriet väger 700 kilo.

Utan tvivel tar Taycan elbilen in i en ny era. Den slår inte Teslas räckvidd, men den ställer sig längst fram på scenen i fråga om körglädje, komfort och vad gäller vissa tekniska lösningar. Det kan kallas melodiös hårdrock, för trots raseriutbrotten vid fullgasacceleration är det ingen skränig thrash metal.