En undersökning från mäklarföretaget Fastighetsbyrån visar att en majoritet av de tillfrågade inte vill ha fler uppkopplade saker i sina hem. En tredjedel vill inte ha några alls.

I höstas lanserades den smarta högtalaren Google Home i Sverige. Det finns kylskåp, tvättmaskiner, kaffebryggare och robotdammsugare som man kan sköta via en app i sin telefon. Och flera former av smarta belysningar. Men svenska folket går inte i samma takt, visar undersökningen.

– Vi hör allt mer om smarta, uppkopplade lösningar för hemmet och utvecklingen går framåt, inte minst när det kommer till nybyggda bostäder. Men många svenskar är alltså skeptiska. Det finns ett generellt motstånd hos vissa och vad som är smart för en bostadsägare är det inte alls för en annan. För bostads- och produktutvecklare är utmaningen att både utgå från faktiska behov hos olika grupper och att presentera nyttan på ett relevant sätt, säger Johan Engström, vd på Fastighetsbyrån, i ett pressmeddelande.

I Sifo-undersökningen som Fastighetsbyrån låtit göra svarar 52 procent att man inte vill ha fler uppkopplade saker i sitt hem. Sex procent anger att man skulle vilja ha färre medan 32 procent inte vill ha några uppkopplade saker alls i sina hem.

Drygt var tredje, eller 34 procent, vill koppla upp fler prylar och män är mer positiva till det än kvinnor, visar undersökningen.

Uppkopplat system för belysning står överst på önskelistan (37 procent), följt av larm- och övervakningssystem (36 procent) och en ljudanläggning (26 procent).