Enköping Företag och Hemkänsla AB har precis firat 15-årsjubileum. Idén till företaget väcktes av Maria Danielssons eget behov av hjälp hemma.
   – Barnen var små och jag läste in gymnasiet på Komvux. Då kände jag att  – oj, vad jag skulle vilja köpa mig litet mer kvalitetstid med barnen. Jag tänkte att två timmar varje eller varannan vecka skulle räcka. När jag då hörde av mig till ett städföretag så ville de ha åtta timmar för att städa vårt hus. Det gick inte att bara beställa städning i två timmar, förklarar Maria.

Det borde verkligen finnas en möjlighet att själv få bestämma hur mycket som skall städas berättar Maria vidare. När hon sedan inte kom in på universitetet startade hon själv den städfirma hon saknat och satte in en annons i Enköpingsposten.
   – Jag blev totalt nedringd. Då tog jag alla jobb jag kunde och åkte runt överallt och städade. Uppenbart fanns det stort intresse för en mer flexibel städtjänst som var anpassad för kunderna i stället för tvärtom, säger Maria.

I dag har familjeföretaget 30 anställda och drivs av Maria tillsammans med hennes dotter Nathalie. Utvecklingen har gått snabbt under de femton åren som gått.
   – Redan något år efter att jag startat företaget fick jag ta in andra på timmar för att hinna med alla förfrågningar. När Rutavdraget kom 2007 var vi fyra anställda och efter det har det bara exploderat.

Artikelbild

 

LÄS MER om Enköping Företag & Hemkänsla (extern länk)

Vad skiljer er från andra städföretag?
– Göra det hemtrevligt är vår grej. Vi plockar och grejar, viker tvätt, bäddar sängar och gör det lilla extra så att det känns välkomnande. Sedan arbetar vi nästan alltid två och två hos kund. Det gör att det blir en trevligare arbetsdag och även en trygghet både för personal och kund om det skulle bli ett olycksfall. Om någonting händer så kan kollegan ringa ambulans. Det här arbetssättet fick vi också beröm för av Arbetsmiljöverket när de tittade på vår arbetsmiljö.

Vad ska man tänka på när man jämför olika städföretag?
– Se vad som ingår i priset. Vilka moment ingår i till exempel flyttstädning? Och har leverantören försäkring. För kunden blir det dyrt om det skulle råka bli en vattenskada och företaget inte har försäkring. Vi är definitivt inte billigast, men våra kunder vet i stället om att vår personal har bra villkor och är försäkrade. När vi förklarar hur våra villkor skiljer sig åt brukar kunder förstå. Våra anställda får till exempel lön även för restiden till kunder. Det borde vara självklart för alla, men tyvärr finns det företag där anställda bara får betalt för de timmar som de städar och inte för restid. Städarbete ska inte vara något genomgångsjobb, vi har anställda som arbetat här i mer än 10 år. För oss är det viktigt att lyfta statusen på yrket.

Vad ligger bakom er framgång tror du?
Seriositeten mer än allt annat. För oss har alltid schyssta villkor för personalen varit jätteviktigt. Då jag var ensamstående förälder när jag startade företaget så var det kanske än mer tydligt för mig hur viktigt det är med bra villkor som anställd. Vi har kollektivavtal, all personal bär service-ID och vi har även ID-06 när det kommer till byggstädning.

 

En annan del handlar om det som var själva grundidén till Företag och Hemkänsla. Nämligen att kunna erbjuda städning på kundens villkor.
– Jag brukar säga att jag inte är chef över vad som är rent eller smutsigt. Vi anpassar uppdrag efter det som kunden vill ha. Till exempel behöver du inte plocka undan allt i fönstren för att få fönstren putsade. I stället tar vi betalt per timme. Den här enkelheten uppskattar våra kunder. Sedan hade vi aldrig lyckats om det inte varit för vår fantastiskt duktiga personal.
   För att kunna anpassa sig till kundernas behov är det viktigt med kunskap förklarar Maria. 
   – Vi har många kunder som varit med nästan från början. En del kunder har fysiska problem och behöver extra hjälp, det är sådant vi måste tänka på. Bemötandet och att se människor är lika viktigt som själva städningen. Många berättar att de uppskattar det familjära. När du ringer till oss så är det i allmänhet min dotter Nathalie som svarar. Du kommer inte till något callcenter i andra ändan av Sverige, berättar Maria. 

 

För Företag och Hemkänsla så handlar städning om mycket mer än bara själva städningen. Städning är ett serviceyrke förklarar Maria.
   – Vi gör ett jätteviktigt arbete både i hemstädning och på företag. Därför tycker jag också att trivseltekniker passar så bra för att beskriva vårt arbete. Vi ser till så att det är trivsel runt om i både hem och på arbetsplatser i Enköping.
   När Maria tänker efter så är det en slående utveckling som företaget haft under de 15 år som gått sedan starten.
    – Jag är så inne i det och ibland hinner man inte tänka efter. Men det är faktiskt rätt häftigt att det har gått så bra och att vi kunnat ge en arbetsplats åt alla duktiga medarbetare. De tankarna fanns inte från början, företaget startades ju bara för att få mat på bordet. Det känns också bra att vi hela tiden kunnat växa med eget kapital. Och att vi numera vid sidan av hemstädning också tar stora uppdrag för byggföretag även i Uppsala. Ännu har inte alla upptäckt oss så vi välkomnar fler kunder i hela Enköping med omnejd, berättar Maria Danielsson.

LÄS MER om när Företag och Hemkänsla fick ministerbesök och var med i Sofias änglar

 

♦ ♦ ♦ ♦ ♦ ♦ ♦

 Den här annonsen är producerad av Insert Media 
– en del av Upsala Nya Tidning