USB-kablar är lika viktiga som tandborstar i vårt dagliga liv.
   Det säger Rabih Al Malla som grundat det växande Uppsalaföretaget Bonum Mane AB. Genom varumärket Volutz designar, producerar och distribuerar de hållbara kablar.

För problemet, som Rabih Al Malla och hans team upptäckte, var att ingen i branschen verkade vara intresserad av att ta fram kablar som inte var en slit- och slängprodukt. Fortfarande är den förväntade livslängden på en vanlig USB-kabel cirka fyra-sex månader, något som Bonum Mane bestämde sig för att förändra.
   – Det är en oerhörd dekadens mot hållbarhet och klimatet. Och det visar på ett långsiktigt, strukturellt samhällsproblem där allt ska vara enkelt, billigt och snabbt, säger Rabih Al Malla.
   Efter ett års analyserande och reviderande av kabelns struktur kunde Bonum Mane ta fram den lösning som de kallar Dualhousing technology. Förenklat kan man säga att det handlar om att kabeln får dubbla höljen som skyddar de sköra lödpunkterna mot dagligt slitage.

Och innovationen blev en succé. Såväl tester som kundomdömen visar att kablarna från Volutz är en pålitlig lösning på problemet med kablar som går sönder och kastas efter bara några månaders användande. Men det kanske största kvittot på deras kompetens kom från ett minst sagt oväntat håll.
   – Vi förstod väl inte att vi var duktiga förrän ett stort rymdorgan ringde och ville att vi skulle specialtillverka en kabel. De hade testat de största kabeltillverkarna men ingen kunde leverera ett så lågt spänningsfall på kabeln som vi erbjöd. Och det var så det gick till när vår kabel fick åka ut i rymden med en SpaceX-raket, säger Rabih Al Malla.
   Och som en hyllning till uppdraget passade de på att designa den efter Karlavagnen.

Förra året lyckades Bonum Mane – trots en obefintlig marknadsföringsbudget – att få till en omsättning på 30 miljoner. Och i år satsar de på ännu mer
   – Vi säljer relativt stora volymer med tanke på att vi förra året bara sålde två marknadsplatser på Amazon. Nu har vi anställt en marketing- och sales manager och ska sikta högre än så, säger Rabih Al Malla.
   Men det är inte bara hållbarheten i sina produkter som Uppsalaföretaget prioriterar. Produktionen präglas till exempel av återvunnet papper och sojabläck helt utan plast till produktförpackningarna.
   Och för företagets grundare är hållbarhet dessutom betydligt mer än miljövänlig produktion och klimatsmarta produkter.
   – För mig handlar hållbarhet om att investera i individen och att på olika sätt stärka denne person och motivation till att bygga för framtiden. Processer är viktiga men personerna som bygger processerna är allt.
   Dessa individer är i dag sex stycken där alla är med och fattar de viktiga besluten. Att alla medarbetare har rötter utanför Sverige ser Rabih Al Malla som en stor styrka, dels tack vare de stora språkliga och kulturella kompetenser som företaget nu besitter, dels för att de kollektivt tar tillvara på och är tacksamma för möjligheter de får till att göra samhället bättre.

För två år sedan startade ett samarbete med Almi som har bidragit till att Bonum Mane fått såväl strategisk utveckling som ett stärkt affärstänk. Genom Almi och Tillväxtverket fick företaget också ett EU-finansierat stöd till dess digitaliseringsarbete.
   – Jag hör konstant gnäll från företagare om att företagsklimatet är så dåligt i Sverige, att skatterna är så dyra och att det är dyrt att anställa. Men i själva verket får man väldigt mycket serverat genom exempelvis Almi och deras kunniga nätverk, tillväxtkompetens, organisatoriska och finansiella stöd. Personligen anser jag att Sverige verkligen ställer upp för småföretagarna, mer än något annat land jag vet om – och det är Almi ett bevis på, säger Rabih Al Malla.

Vill du växa med ditt företag? Kontakta Almi Uppsala!

 

 

♦ ♦ ♦ ♦ ♦ ♦ ♦

Almi investerar i framtida tillväxt. Vi erbjuder lån och rådgivning till företag som vill utvecklas och växa. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser som befintliga företag i en expansionsfas. Genom Almi Invest investerar vi riskkapital i företag i tidiga skeden med stor tillväxtpotential. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet.

Smart Tillväxt är ett affärsutvecklingsprojekt för hållbar tillväxt i små och medelstora företag i Östra Mellansverige.  I projektet ska fler företag dra nytta av regionens prioriterade områden för smart specialisering, och fler företag etablera sig på en internationell marknad. Projektet utvecklar även nya metoder för framgångsrik affärsutveckling. Projektet finansieras av Almi, Region Uppsala och Europeiska Unionens Regionala Utvecklingsfond

 

♦ ♦ ♦ ♦ ♦ ♦ ♦

 Den här annonsen är producerad av UNT Content Studio – en del av Upsala Nya Tidning