Samtidigt kan långpendlarna spara stora pengar på förändringen.
De som busspendlar mellan Uppsala och Bälinge med Upplands lokaltrafik, UL, betalar idag 525 för en 30-dagarsbiljett.
Under 2014 väntas kostnaden bli 790 kronor per månad. Höjningen omfattar alla resenärer som tar de gröna stadsbussarna inom Uppsala.
Men det finns även vinnare. I första hand de som reser långt med UL.
Exempelvis betalar pendlare mellan Uppsala och Gävle 1580 kronor i dag för ett 30-dagarskort. Enligt förslaget kommer priset att sänkas till 790 kronor.
En av dem som skulle tjäna på förändringen är Lena Bergström som UNT stöter ihop med vid Resecentrum i Uppsala där hon köar utanför ULs biljettkontor. Lena Bergström pendlar mellan Uppsala och bostaden i Storvreta. Hon har årskort hos UL som omfattar hela länet vilket kostar henne runt en tusenlapp i månaden.
– I och med att jag nyligen bytt jobb åker jag inte lika ofta in till Uppsala och har därför funderat på att inte längre ha kvar mitt UL-kort. Men om de sänker priset till 790 kronor per månad hamnar saken i ett annat läge.
Enkel förklarat föreslås en enda zon för all UL-trafik för den som köper månads- eller årskort. Priset för 30-dagarskortet (månadskortet) blir alltså 790 kronor. Då är det fritt fram att resa hur mycket som helst där UL kör buss eller tåg.
Under måndagen togs ytterligare ett steg mot förändringen av UL:s busspriser. Då klubbade landstingsstyrelsen förslaget till nya zoner där taxorna för månadskort och enkelbiljett ingår.
På Stora torget i Uppsala står Irina Almgren och väntar på bussen. Hon bor i Eriksberg i Uppsala och använder sitt UL-kort mest för att åka ner på stan. Hon är inte glad över den föreslagna höjningen från 525 till 790 kronor i månaden.
– Det är jättedyrt att åka buss redan som det är. Jag åker inte buss ute i länet så för mig blir det 790 kronor i månaden för att åka mellan Eriksberg och centrum, det är orimligt mycket.
Om även landstingsfullmäktige godkänner förslaget så är planen att de nya biljettpriserna ska gälla från den första april 2014.