Uppsala satsar på cykeltrafiken

Uppsala kommun vill höja cykelns status och beräknar ha satt upp 1 200 skyltar på 400 platser innan årsskiftet. Nu ska det bli lättare för cyklister att hitta. Satsningen kostar kommunen 2,5 miljoner kronor.

Daniel Fritz vid nya cykelskyltar i Fålhagen.

Daniel Fritz vid nya cykelskyltar i Fålhagen.

Foto: Hans E Ericson

Uppsala2012-05-23 16:02

Nya skyltar och vägvisningar kommer sättas upp utmed de cykelvägar som är väldigt trafikerade av cyklister.
– Det här är ett av många cykelprojekt som vi jobbar med för tillfället. Grunden till projektet är att höja cykelns status och göra cykelnätet attraktivare samtidigt som vi vill förenkla resandet för cyklisten, säger Daniel Fritz, trafikplanerare på Uppsala kommun.

Under förra året togs en planering fram och en diskussion hölls kring vad som skulle stå på skyltarna och var de skulle placeras. Orienteringstavlor och tydlig vägvisning till sjukhus, skolor och bibliotek där sträckan kommer att anges i kilometer ingår i planen. Kontoret för samhällsutveckling medger att cykelhänvisningen varit bristfällig och att en fullständig planering saknats. På vissa platser har skyltarna varit nedklottrade.
– Grundidén är att förutsättningarna ska vara minst lika goda och gärna bättre för cyklisterna än för bilisterna. Det ska alltså vara minst lika hög standard på cykelvägnätet som på bilvägnätet, säger Daniel Fritz.

I Uppsala i dag finns cirka 30 mil cykelvägar. Skyltningen kommer i första hand att utplaceras vid knutpunkter, svårorienterade platser och vid korsningar. Första färdigskyltade området är Fålhagen men arbetet beräknas att pågå fram till december.
– I kostnaden ingår arbetet med den cykelvägvisningsplan som togs fram under 2011 och uppsättningen av vägvisningsskyltarna. Vi har prioriterat att sätta upp vägvisningen utmed de cykelvägar som används i stor utsträckning och som innehar en hög standard utifrån faktorer som exempelvis belysning snöröjning och sandupptagning, säger Daniel Fritz.

För att uppmuntra och underlätta för cykling till mindre orter utanför Uppsala, kommer det även placeras skyltning utmed cykelvägar ut från staden.

Fakta

Allt fler väljer att cykla till jobb och skola. Samtidigt får Lund och Malmö dela på titeln årets cykelfrämjarkommun. Flitigast att trampa är dock västerbottningarna medan stockholmarna helst tar tunnelbanan.

Var femte svensk tar cykeln till jobbet eller skolan, enligt siffror från försäkringsbolaget If. TT

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om