MÄlet med nÀtverket Àr att pÄverka Uppsalas politiker och se till att förskolefrÄgan blir en central frÄga inför valet 2014.
â Vi Ă€r trötta pĂ„ att pengar fĂ„r styra barngruppernas storlek och att man struntar i barnens behov. Vi Ă€r oroliga för hur barnen mĂ„r, sĂ€ger Meta Dest.
Tillsammans med Ă
sa Hammarborg drog hon dĂ€rför för ett par mĂ„nader sedan i gĂ„ng nĂ€tverket Förskolefokus, som Ă€r en lokal förgrening till det nationella och partipolitiskt obundna Barnverket. Ă
sa Hammarborg och Meta Dest har sjÀlva förskolebarn och har bÀgge jobbat inom förskolan. De hoppas att inte bara andra förÀldrar, utan att alla som vill se förÀndringar inom förskolan i Uppsala gÄr med i nÀtverket.
â Vi upplever att mĂ„nga förĂ€ldrar tycker att det finns en hel del brister i förskolan, men i dag Ă€r mĂ„nga tacksamma bara över att ha fĂ„tt en plats eftersom det Ă€r en sĂ„dan platsbrist. Det Ă€r dags att stĂ€lla krav, sĂ€ger Ă
sa Hammarborg.
Bristen pĂ„ förskoleplatser i Uppsala har gjort att förskolorna de senaste fem sex Ă„ren ofta fĂ„tt ta in fler barn Ă€n man egentligen planerat för. Och barngrupperna pĂ„ förskolorna har blivit större i hela landet de senaste tio Ă„ren. Det Ă€r inte ovanligt med grupper pĂ„ 20 barn eller fler pĂ„ avdelningar dĂ€r barnen Ă€r 3â5 Ă„r. Medan 1â3-Ă„rsavdelningarna ofta har barngrupper pĂ„ uppemot 18 barn.
Ă
sa Hammarborg och Meta Dest Àr sÀrskilt oroliga över hur de minsta barnen pÄverkas.
â Det handlar om ljudnivĂ„, stress, om anknytning och att smĂ„ barn har behov av mindre sammanhang Ă€n större barn och vuxna har, sĂ€ger Meta Dest.
â Personalen ska mĂ€kta med sex till Ă„tta barn var. Men det gör de ju ofta inte, och nĂ€r man ser att grĂ„tande barn lĂ€mnas ensamma för att ingen hinner med gör det verkligen ont i hjĂ€rtat, sĂ€ger Ă
sa Hammarborg.
Men de vill inte att en satsning pÄ mindre barngrupper ska gÄ ut över personalens löner. Utan att det helt enkelt satsas mer pengar pÄ förskolan.
â Barnens vĂ€lbefinnande mĂ„ste prioriteras. Och det kommer att löna sig pĂ„ lĂ€ngre sikt, mitt jobb som lĂ€rare skulle till exempel bli lĂ€ttare dĂ„ eftersom fĂ€rre dĂ„ kommer att behöva sĂ€rskilt stöd, sĂ€ger Ă
sa Hammarborg.
Och de fÄr stöd av forskningen. De smÄ barnens utveckling pÄverkas av barngruppens storlek, personaltÀtheten och kontinuiteten i relationerna med de vuxna. Barn som inte blir sedda och bekrÀftade löper högre risk att fÄ dÄligt sjÀlvförtroende och reagerar ofta med att antingen blir överaktiva eller passivt uppgivna.
Detta enligt de psykologer och barnpsykiatriker som skrivit den nyutkomna boken âFörskola för de allra minsta â pĂ„ gott och ontâ, och som uppmanar till mindre barngrupper inom förskolan.
Inger Jonsson, som Àr chef för den kommunala förskolan, hÄller med om att situationen Àr problematisk.
â Vi har maxat intaget för att klara ekonomin.
Fungerar det?
â Ja, Ă€n sĂ„ lĂ€nge. Men man kan ju frĂ„ga sig om det gör det i lĂ€ngden. Medarbetarna tycker att arbetsbelastningen Ă€r vĂ€ldigt hög och pĂ„ sikt mĂ„ste vi tagga ner pĂ„ den pedagogiska kvaliteten. Med sĂ„ dĂ„lig ekonomi tvingas vi till andra prioriteringar.
Ăven om barngrupperna blivit större, har lokalerna ofta inte det. Under vĂ„ren kommer barngrupperna dessutom att vĂ€xa Ă€nnu mer i Uppsalas förskolor eftersom kommunen ska spara pengar.
â Ja, man kan förvĂ€nta sig att barngrupperna blir större och att personaltĂ€theten minskar. Det Ă€r inget önskvĂ€rt lĂ€ge, sĂ€ger Inger Jonsson.