Schlagers förenar Europa

Schlagers kan säga en hel del om Europas identitet. Det hävdar Johan Fornäs, professor i medie- och kommunikationsvetenskap.

Johan Fornäs undersöker vad låtarna i Eurovision Song Contest betyder för den europeiska gemenskapen.

Johan Fornäs undersöker vad låtarna i Eurovision Song Contest betyder för den europeiska gemenskapen.

Foto: Marie Ström

Uppsala2013-05-18 12:04

Vad säger Eurovision Song Contest om Europas utveckling och relationerna mellan länderna?
– Europa har förändrats mycket. Under de senaste 20 åren är östutvidgningen det mest påtagliga. Förut har Västeuropa liksom satt gamla östblocket inom parentes. Nu måste man tänka om och integrera de båda halvorna. Ta ställning till vad Europa är - igen. Och samma sak gäller för Eurovisionen. Fram till 1993 var bara forna Jugoslavien med, nu har antalet länder från Östeuropa nästan dubblats. Det har lett till en massa spänningar: Vad är europeisk musik egentligen?

Du har tittat närmare på låtarna från det gamla östblocket. Hur skiljer sig de från de andra?
– Västeuropeiska sånger om Europa har ofta två huvudteman, det första är ett turistiskt. Ett exempel är Christer Sjögrens I love Europe. Han sjunger att det är ett party och alla är inbjudna, en mängd länder och städer nämns men bara i väst. De östeuropeiska låtarna som handlar om Europa skildrar ofta ett vi och dom: ”Nu vill vi också komma med i väst” eller ”Vi tillhör också Europa”. Det tyder på att det fortfarande finns kvar en mental gräns. Det andra temat är krig och förhoppningen om fred. Låtarna från väst handlar mest om världskrigen, medan de från öst dessutom handlar om att komma ur diktaturer och förtryck som upphört först senare.

ESC fungerar som en föregripande experimentverkstad för EU-utvidgningen österut, har du sagt. Vad menar du?
– Den har varit en av de framgångrikaste formerna av samarbete mellan de europeiska länderna. Länder som ännu inte är med i EU är med i tävlingen. På så vis ligger Eurovision före. Det blir som ett experimentfält. Hur funkar det att ha med Azerbajdzjan till exempel? Vilka konflikter uppstår?

FAKTA

I veckan hölls en vetenskaplig konferens om Eurovision Song Contest på Malmö högskola, A transnational vision for Europe. Johan Fornäs var en av deltagarna. Han är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Södertörns högskola och har skrivit en bok om europeiska symboler och europeisk identitet och studerar just nu Eurovision Song Contest ur länderna i det gamla östblockets perspektiv.

I Uppsala tas situationen i Azerbajdzjan efter Eurovision Song Contest upp i ett panelsamtal som leds av Sofie Bedford från Centrum för Rysslandsstudier vid Uppsala universitet. Samtalet äger rum tisdag den 21 maj klockan 09.00-12.30 i Gustavianum.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om