Redan tidigt på lördagsförmiddagen började fjärdeklassare från hela länet anlända till Fyrishovs A-hall, i sällskap med föräldrar, syskon och kamrater. Fjärdeklassarna var riktigt peppade inför tävlingen, inte minst för att de under de senaste månaderna har lärt sig att bli bättre på schack med stöd av ledare från Uppsala skolschackklubb.
Klasskamraterna Doha Alseesi, Nora Andersson, Jennifer Wennman och Moa Hallgren går i Johannesbäcksskolan i Uppsala. De är alla lite rödkindade efter att ha spelat två av de fem ronderna om 20 minuter. Deras lärare Leif Johansson låter sina elever spela schack på lektionstid, berättar de.
– Man kan till exempel spela schack på Elevens val, eller när det är matte, säger Doha Alseesi.
– Och vi får spela när vi är färdiga med andra arbetsuppgifter, tillägger Nora Andersson.
Sedan intog de snabbt sina platser vid respektive bord i den stora A-salen när tredje ronden drogs igång av Carl Fredrik Johansson, engagerad ordförande i Uppsala skolschackklubb som arrangerar tävlingen för nionde gången. Till sin hjälp hade han bland annat elever som tidigare år deltagit i schackfyran och som nu fungerade som domare och funktionärer.
– Schackfyran är en tävling där klasserna, inte de enskilda eleverna, tävlar mot varandra. Poängsystemet är konstruerat så att alla i klassen är viktiga för resultatet. Ju fler elever som är med, ju fler poäng till klassen.
Snart var det dödstyst bland fjärdeklassarna, och bara ett svagt publiksorl hördes i den stora hallen.
Karin Hahlin-Ohlström, lärare i Börje skola, anser att schack befruktar flera olika skolämnen. Sedan ett par år har hon integrerat schack i sin vanliga undervisning - och har till och med läst en universitetskurs med namnet Schack som pedagogiskt redskap.
– Jag ser massor med vinster och är faktiskt helt såld! Det är något magiskt med schack. Oroliga elever blir lugna och lär sig tänkande, strategi, logik och koncentration.