De nya så kallade dynamiska farthindren planeras på tre platser längs Dag Hammarskjölds väg i höjd med Akademiska sjukhuset. I stället för ett fast monterat hinder installeras en rörlig platta i marknivå tvärs över vägbanan. Plattan är ansluten till en hastighetsmätare som kontrollerar all trafik som närmar sig.
Så länge hastigheten inte överskrids ligger plattan kvar i samma nivå som vägbanan och trafiken kan passera normalt. När ett fordon kör för fort sänks plattan ned 60 mm i framkant - tillräckligt mycket för att bilen ska skumpa till och föraren få en fysisk signal om att farten är för hög. Metoden är utformad för hastigheter upp till 50 km/tim.
– Systemet bygger på ett selektivt urval i stället för en kollektiv bestraffning av all trafik. Utformningen ger en tydlig markering för den som kör för fort, men utan risk för att fordonet skadas, säger David Eskilsson, vd för teknikföretaget Edeva som står bakom farthindret.
Traditionella farthinder som gupp, busskuddar, blomlådor och andra fasta föremål har flera nackdelar. De påverkar all trafik, även de fordon som håller hastigheten, försämrar framkomligheten för utryckningsfordon och kollektivtrafik och kan utgöra ett arbetsmiljöproblem för yrkesförare. Dessutom är det ofta besvärligare att utföra städning eller snöröjning på gator med fasta hinder.
Med den typ av farthinder som ska provas i Uppsalatrafiken undviker man, enligt tillverkaren, den typen av problem. Bolaget påpekar också att trafiken inte behöver bromsa in eller accelerera före den rörliga markplattan, som vid ett fast hinder. Det ger jämnare trafikflöde och minskad miljöpåverkan, enligt upphovsmännen. Däremot behövs visst underhåll av mekaniken och andra delar av systemet.
Systemet har sedan 2010 funnits på ett par platser i Linköping. Nu inleds ett bredare forskningsprojekt tillsammans med Trafikverket och Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) kring effekterna av farthindret. Uppsala är en av tre kommuner som kommer att testa systemet. Kostnaden för kommunens del har beräknats till en halv miljon kronor för installation. Trafikverket svarar för resten medan VTI står för forskningsinsatserna. Håller tidsschemat så finns de dynamiska hindren på plats till sommaren 2014.
Efter utvärdering av metoden räknar kommunen med att ta ställning till om fler dynamiska farthinder ska installeras i Uppsalatrafiken. Gatuavsnitt som kan bli aktuella är bland annat vid övergångsställen på Hjalmar Brantingsgatan respektive Slädvägen.