Många Uppsalaföräldrar applåderade katalogen som visar bilder på flickor som kör racerbil och pojkar som leker med spisar. Men åsikterna var inte enbart positiva.
Leksakskedjan Leklusts nya katalog blev i går en het potatis bland bloggande och twittrande Uppsalabor. Bilderna där bland annat ett barn utklädd till spindelmannen drar en rosa dockvagn spred sig som en löpeld på nätet. I flera kommentarer utrycktes glädje åt att företaget bröt mot könsstereotyperna.
Anders Hjelm, ägare av Leklusts butiker i Uppsala och Enköping, blev förvånad av all respons eftersom han anser att butikerna jobbat med frågan länge.
– Vi har gjort det här tidigare, men då har vi inte alls fått samma uppmärksamhet. Många säger att deras barns lek ser ut så här och att det är bra att det speglas i katalogen. Jag tror att det är bilden med spindelmannendräkten som gör att folk reagerar, säger han.
Sen i lördags när den första katalogen skickades ut har reaktionerna vällt in till Leklusts ledning i Örebro. I går eftermiddag räknade man till omkring 450 mejl.
– Vi är väldigt medvetna om att killar leker med dockskåp och barbiedockor i dag. Det är ingen stor sak för oss. Bilderna som vi har fått till katalogen från leverantörerna har tidigare varit för dåliga, därför har vi en egen byrå som har tagit egna bilder, säger Kaj Wiberg, vd på Leklust.
Också i den akademiska världen har katalogen varit föremål för diskussion. På centrum för genusvetenskap i Uppsala är man inte lika hänförda.
– Det är oerhört sorgligt och märkligt att den väcker så mycket positiva reaktioner. Det visar bara att vi lever i ett sorgligt tillstånd av könskodning. På det stora hela är ju tidningen dränkt i stereotyper, säger Anneli Häyrén Weinestål, forskare på centrum för genusvetenskap.