Fritt fram för biltrafik på gågatan

Gågatan i centrala Uppsala öppnas för biltrafik. Samtidigt införs p-avgifter vid Uppsalas samtliga köpcentrum. På så vis hoppas kommunen rädda cityhandeln.

Gågata. Här kommer bilar att få köra om en månad. Vid Stadsbiblioteket har kommunen redan satt upp de blå skyltarna som påvisar gåfartsområde.

Gågata. Här kommer bilar att få köra om en månad. Vid Stadsbiblioteket har kommunen redan satt upp de blå skyltarna som påvisar gåfartsområde.

Foto: Pär Fredin

Uppsala2014-04-01 06:01

Från första maj blir det tillåtet att åka bil på delar av Svartbäcksgatan där det idag är gågata. Det beslöt kommunfullmäktige under måndagen. Det blir så kallat gångfartsområde mellan Stadsbiblioteket fram till Stora torget vilket innebär att bilar blandas med fotgängare och cyklister. Det ska även inrättas p-platser utanför flera av butikerna.

Bilisterna måste anpassa sig till de gåendes hastighet, det vill säga samma regler som idag gäller på delar av Dragarbrunnsgatan.

– Tillåter vi inte bilar på gågatan riskerar cityhandeln att dö ut, säger trafikutskottets ordförande Elin Jansson (FP).

Butikerna längs gågatan lider av en hårdnande konkurrens från de köpcentrum som vuxit upp i Uppsalas utkanter.

Den främsta orsaken är att folk vill kunna ta bilen när de åker och handlar.

Enligt en färsk rapport från Uppsalas Handelskammare har 28 procent av 210 tillfrågade butiker i centrala Uppsala så dålig lönsamhet att de funderar på att lägga ner.

Flera har redan kastat in handduken. Ett exempel är klädbutiken JC på gågatan som slog igen i höstas.

– Vi klarade inte att locka folk att handla i centrala Uppsala. De vill hellre ta bilen till något köpcentrum och slippa strula med parkeringshus och p-avgifter, berättar Sten Lindström vid JC-koncernen.

Hittills har det varit gratis att parkera vid Uppsalas köpcentrum men från maj kostar det 10 kronor per timme, enligt måndagens fullmäktigebeslut. P-avgiften kommer att höjas framöver för att landa på 30 kronor i timmen år 2016.

– Det är ytterligare ett sätt att få flera att handla i city, säger Elin Jansson (FP).

De rödgröna partierna säger ja till besluten av klimatskäl eftersom de tror att följden blir ett minskat bilåkande.

Flera partier försökte lyfta fram sina hjärtefrågor inför beslutet. Kristdemokraterna yrkade att det skulle bli tillåtet att köra bil fram till Pingstkyrkan på den del av St Persgatan som idag är gågata men det avslogs. Även Sverigedemokraternas förslag att enbart svenskregistrerade fordon ska tillåtas på gågatan fick tummen ner.

Redan innan beslutet fattats hade kommunen monterat upp ett par trafikskyltar för gångfartsområde utanför Stadsbiblioteket. En nitisk tjänsteman påpekade att skyltarna därmed utgör ett svartbygge i lagens mening vilket byggnadsnämnden enligt lag måste ta ut en straffavgift för.

Men byggnadsnämndens andra vice ordförande Livia Hansén (M) säger nej.

– Det är orimligt att kräva att vi ska följa alla de bestämmelser som staten sätter upp.

Inom gåfartsområdet får man inte köra sitt fordon med högre hastighet än med den fart som fotgängare rör sig. Förarna har väjningsplikt gentemot gående. Bilister får parkera enbart på särskilt anordnade parkeringsplatser.

Den trafikskylt som påvisar gångfart är fyrkantig med blå botten. På skylten finns fotgängare och en bil avbildad.

Källa: Transportstyrelsen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om