I tisdagstidningen berättade UNT om krisen på Vård- och omsorgsprogrammen. Naturbrukslinjen på Jälla ligger lika illa till. Bara 42 elever har linjen som sitt förstahandsval till hösten. I dag gapar 90 platser tomma. En orsak anses vara regeringens gymnasiereform som inte automatiskt ger elever på yrkesprogram allmän behörighet till högskolan.
– Jättetråkigt. Man har informerat så dåligt. Alla elever kan få allmän behörighet till högskolan på Jälla om de väljer det, säger läraren Britta Lindgren.
Två av hennes elever, Linda Kanth och Annelie Ljungblom, tar hand om kaninerna i djurhuset. De tror att många vill ha allmän högskolebehörighet i utbildningen.
– Vi får det automatiskt så att vi kan läsa vidare om vi vill. Det fick vi information om när vi började och det är bra. Men vi skulle ha valt det här programmet även om vi inte fick behörighet till högskolan, säger de.
Jällagymnasiets rektor Hans Johansson är bekymrad över situationen. Får inte skolan fler elever kan han tvingas säga upp lärare. Strategin nu är att få fler att söka i det stundande omvalet. Men det krävs nya grepp.
– Vi kommer att erbjuda alla som kommer till hösten att välja till kurser i svenska och engelska så att de kan få behörighet. Eleverna ska också kunna ta med sina egna djur till skolan, som hund och häst. På så sätt hoppas vi få 15–20 elever till och då är vi uppe på ungefär samma nivå som förra året, säger han.
Han tror att elevflykten bygger på missförstånd, dålig information och tidsbrist. Skolorna har bara haft tiden från jul att anpassa sig efter de nya förutsättningarna.
– Jag tror främst det är elever som inte är riktigt säkra på vad de vill göra som tvekar att söka. Rådet från deras föräldrar blir då att ta en utbildning som har flera möjligheter och då måste man ha behörighet till högskolan. Årligen går 20 procent av våra elever direkt till högskoleutbildningar inom naturbruksområdet, säger Hans Johansson.
Är det risk att ni tvingas lägga ner utbildningar?
– Nej, så illa är det inte. Vi har vuxenutbildningar och specialutbildningar för särskoleelever, även så kallade KY- utbildningar. Men det är ju synd om vi ska tappat elever på en gymnasiereform. Att ta bort kärnämnena var feltänkt. Jag hoppas att utbildningsdepartementet tar åt sig av kritiken.