Enligt den senaste e-barometern, som bland andra Posten står bakom, ökade e-handeln med 13 procent under årets andra kvartal jämfört med samma tid förra året. Både i länet och i Uppsala kommun har antalet e-handelsföretag ökat. Just nu finns 44 e-handelsföretag i Uppsala kommun, 2008 var siffran 28.
E-handelsföretaget Inkclub, med huvudkontor i Uppsala, har funnits sedan julen 1999. De, vars ursprungliga affärsidé var att sälja bläckpatroner till privatpersoner över nätet, har upplevt stora försäljningsframgångar, men även e-handelns stora utmaningar.
– Folks utskriftsvanor har förändrats i och med att alla använder sina telefoner så mycket i dag. Utskrifter har minskat drastiskt och vår kärnaffär har alltså haft det minst sagt motigt, säger Inkclubs vd Fredrik Brandt.
Lösningen: Inkclub skaffade fler varumärken. I dag säljer de blanda annat även dammsugarpåsar, skönhetsprodukter och batterier.
– Det finns en illusion att e-handeln är världens enklaste sak. Att det bara är att smälla upp en butik på nätet och så kommer kunderna. Men så lätt är det inte. Marknadsföringen är otroligt viktig. Och den kostnaden har ökat mycket, säger Fredrik Brandt.
Inkclub har ingen fysisk butik, men har funderat på att skaffa en, i alla fall i Uppsala.
– Det är inte uteslutet, men jag vågar nog säga att vi aldrig finns som butikskedja. Så här långt har vi för butiksovänliga produkter.
Lilla Enja, som säljer inredning till barnrum, började med en fysisk butik för två år sedan, men kände ganska snart att de ville ha en butik på nätet också.
– Främsta syftet var att få ut mindre leverantörer och deras varor till alla. Vi vill att alla, oavsett var de bor, ska ha möjlighet att köpa, säger delägaren Pernilla Pariola Johannesson.
Hon säger att de är i ett uppstartsläge. De vill växa långsamt, men ändå inte för långsamt – de känner sig ändå lite sena med sin nätbutik.
I somras gjorde Lilla Enja en kraftigare satsning på den. De valde mellan att helt lägga ned den – eller satsa.
– Det krävs så fruktansvärt mycket tid att hålla på med webbshoppen. Man förstår inte det när man ser en. Och det gäller att synas. Vi vet inte var vi syns bäst, så just nu experimenterar vi oss fram, säger Pernilla Pariola Johannesson.
Hon ser ljust på e-handelns framtid. Både hon och Inkclubs vd Fredrik Brandt märker att folk numera vågar handla över nätet. Inkclubs nästa utmaning är att vara rustade när kunderna vill betala på nya sätt, till exempel med sina telefoner. Just nu är Inkclub mitt inne i en stor omgörningsprocess för sin it-plattform.
– Framtiden för all e-handel tror vi är personaliserad, mer dynamisk. De erbjudanden som du som kund möts av när du handlar på nätet måste vara relevanta för dig. Därför är det viktigt att veta vad kunder har köpt tidigare.
Slutnotan för Inkclubs nya it-plattform blir ”många tiotals miljoner”, enligt Fredrik Brandt som verkar i en bransch där saker utvecklas snabbt.
– Det enda man vet är att man inte vet ett dugg hur det ser ut i framtiden.