Avtal nära om nya järnvägstunnlar i city

Kommunen och Trafikverket är överens om att bygga bort de sista järnvägskorsningarna i centrala Uppsala men kommunen får själv ta hela kostnaden för en av de båda tunnlarna.

Foto: Tomas Lundin

Uppsala2014-03-04 06:03

Efter flera års planerande och förseningar är parterna nu överens om tunnelbyggena under järnvägen på S:t Olofsgatan respektive S:t Persgatan, där köerna idag blir långa framför de fällda bommarna. Passagerna över spåren är de sista plankorsningarna med järnvägen i centrala Uppsala. På S:t Persgatan har korsningen blivit en säkerhetsrisk när cyklister och fotgängare tröttnar på att vänta och tar sig förbi de fällda bommarna.

Knäckfrågan har gällt passagen på S:t Persgatan, som är ett av Uppsalas viktigaste cykelstråk men där ett tunnelbygge samtidigt är komplicerat med känsliga byggnader intill och ont om utrymme.

Kommunen har haft som mål att bygga en tunnel under spåren, medan Trafikverket framför allt pekat på vikten av att bygga bort bommarna på S:t Olofsgatan. Kontentan blir nu sannolikt att kommunen själv får stå för kostnaden för gång- och cykeltunneln under S:t Persgatan, beräknad till 48 miljoner kronor i 2011 års prisnivå. Om kommunen backar och inte bygger någon tunnel kommer passagen i stället att stängas för all trafik, enligt ett nytt förslag till avtal mellan parterna.

Målet är att ombyggnaden av båda korsningarna ska starta 2017 och stå klar 2019, enligt avtalsförslaget. Under ombyggnaden kommer båda korsningarna att stängas av under lång tid vilket väntas ge stora trafikstörningar i centrum.

Allt hänger nu på att Trafikverkets andel av kostnaden finns med när regeringen presenterar den nationella investeringsplanen som gäller till 2025. Det väntas ske i slutet av månaden. Dessutom krävs att avtalet godkänns av Uppsalas kommunfullmäktige och Trafikverkets ledning. Planeringschef Ylva Gustafsson Höjer vid Trafikverket har goda förhoppningar om att avtalet ska gå i hamn:

–  Vi har haft mycket goda diskussioner och nått fram till en samsyn. Min bild är att vi är helt överens om planerna, säger hon.

Kostnaden för tunnelbygget på S:t Olofsgatan - totalt beräknad till 114 miljoner kronor - delas lika mellan kommunen och Trafikverket, enligt avtalsförslaget. Eventuella kostnadsökningar får emellertid Trafikverket betala. Kommunen får stå för bland annat markinlösen och tillståndsavgifter för projekten. Totalsumman för kommunen väntas landa på minst 109 miljoner, dubbelt så mycket som avsatts i gällande långtidsbudget, som nu måste revideras. Trafikverket står för järnvägsdelen av ombyggnaden, bland annat höjning av spåret på sträckan. Beräknad kostnad är 127 miljoner kronor. I ett tidigare avtal mellan parterna beräknades totalkostnaden till 200 miljoner kronor och kommunens andel till 90 miljoner.

Under järnvägen på S:t Olofsgatan planeras en tunnel för biltrafik med plats för spårtrafik och med separata gång- och cykelbanor på varje sida. På S:t Persgatan är utrymmet smalt mellan befintliga hus. Där planeras en drygt fem meter bred tunnel för cykel- och gångtrafik. Fastighetsägare och verksamhetsutövare i husen, bland annat Frälsningsarmén, befarar skador på fastigheterna och blockerade tillfarter när tunneln byggts.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om