Lärarnas arbetsdag får stressbarometern att lysa rött. Många vittnar om övertid, frustration och en tung administrativ börda som går ut över undervisningen. 1 av 4 lärare har lämnat yrket de senaste fem åren.
Otroligt spännande, otroligt mycket arbete och alldeles för lite tid för eftertanke. Så sammanfattar Hans-Eric Lindahl, distriktsordförande på Lärarnas Riksförbund, hur det är att vara lärare år 2013 . En bild som lärare UNT har talat med bekräftar. De som har tid att prata, vill säga. Ett flertal har sagt nej till att intervjuas eftersom de inte hinner.
Hans-Eric Lindahl ser en tydlig skillnad i lärarnas arbetsvillkor sedan nya skollagen infördes 2011/12. Då ökade kraven på dokumentation, de nationella proven blev fler och betyg ska sättas redan i 6:an och 7:an. Och en redan tung arbetsbörda blev tyngre.
– Det är lovvärda tankar att allt ska dokumenteras. Ingen ska kunna ifrågasätta grunden till ett betyg. Men det tar väldigt mycket tid. Lärarna ska i stort sett skriva en notering om varje elevs prestation efter varenda lektion, säger han.
Louise Plobeck, ordförande för Lärarförbundet i Uppsala län och språklärare på högstadiet, håller med.
– Vår frihet har beskurits. Vi har varit en ganska fri yrkeskår, men det har blivit otroligt mycket mer kontroll nu. Tiden att förbereda och efterarbeta lektioner har minskat dramatiskt. Man vill inte gärna säga ”så slår vi upp sidan 14 i läroboken” varenda lektion, säger hon och fortsätter:
– Att mäta elever har fått stor tyngd, man kan fråga sig om de blir bättre av det. De nationella proven tar till exempel oerhört mycket värdefull undervisningstid.
Lärarna hamnar i topp på TCO:s färska stressbarometer. 75 procent säger att de måste hoppa över lunchen minst en gång i veckan, ta med sig jobb hem eller arbeta över. 83 procent kan inte koppla bort tankarna på jobbet när de är lediga. Och nästan varannan lärare hinner inte tänka ut nya idéer och utveckla dessa under arbetstiden. En annan sak som sticker ut jämfört med andra tjänsteman är att lärarna upplever att de gör många arbetsuppgifter som egentligen borde utföras av någon annan.
En ny studie från Skolverket där över 3 000 grundskollärare skrivit en tidsdagbok befäster bilden. Den genomsnittlige läraren arbetar 9 timmar och 40 min om dagen, en stor del av arbetet sker på kvällstid i hemmet och 8 av 10 jobbar även under helgen. Endast en tredjedel av arbetstiden används till undervisning. Många uppger att administration och dokumentation tar för mycket tid. Det gör att tiden de har att planera lektioner blir mycket knapp - den utgör bara en tiondel av den totala arbetstiden.
De senaste fem åren har mer än var tredje lärare slutat enligt en rapport från Skolverket. 12 procent slutade eftersom de gick i pension. Men 24 procent – en av fyra lärare – har slutat ändå. Vad det beror på eller vart de tagit vägen har inte Skolverket tittat närmare på. Louise Plobeck är inte förvånad.
– Vi hör att avhoppen ökar, men har ingen lokal statistik som visar det. En del nya lärare jobbar några år, upptäcker att det är en alldeles för tung arbetsbörda och stort ansvar för den låga lönen. Historisk har det varit män som flyr först. Kanske tycker de den låga lönen är extra provocerande.
Sex av tio lärare funderar just nu på att sluta enligt en ny rapport som gjorts på uppdrag av Lärarförbundet. För två år sedan uppgav fyra av tio att de övervägde att lämna yrket. Men enligt Håkan Sandberg, HR-chef på Uppsala kommun, är det inte någon stor lärarflykt i Uppsala.
– Visst är det ett antal som slutar men det är inget alarmerande.
Mejla reportern! Har du erfarenheter eller tips om läraryrket eller skolan?