Uppsalastudie utlöste USA-kampanj

En Uppsalastudie om hälsorisker med att dricka mycket mjölk blev droppen för mjölkindustrin – i USA. Nu slår den tillbaka med en kampanj över nätet.

Mjölkkampanj. Efter den stora uppmärksamheten kring en Uppsalastudie om hälsorisker med mycket mjölk gör den amerikanska mjölkindustrin nu till motattack på Twitter, Facebook och en egen hemsida.

Mjölkkampanj. Efter den stora uppmärksamheten kring en Uppsalastudie om hälsorisker med mycket mjölk gör den amerikanska mjölkindustrin nu till motattack på Twitter, Facebook och en egen hemsida.

Foto:

Uppsala2015-02-05 05:07

Under rubrikerna Get real och Get truth har Milk Processor Education Program, som företräder amerikanska mjölkproducenter, dragit igång vad man kallar en informationskampanj om fördelarna med att dricka mjölk.

I likhet med i Sverige finns i USA en långsiktig trend till minskat mjölkdrickande, samtidigt som alternativa drycker som soja- och mandelmjölk har ökat i popularitet.

Den utlösande orsaken till kampanjen är dock den studie av forskare vid Uppsala universitet, som publicerades i medicintidskriften British Medical Journal i oktober förra året. Studiens huvudresultat var att en hög konsumtion av mjölk inte sänker risken för benbrott, men ökar risken för förtida död.

Över hela världen, inte minst i USA, väckte Uppsalastudien en omfattande uppmärksamhet i press och sociala medier. Den var nyligen med på listan över världens mest omskrivna forskningsnyheter 2014.

"Jag sa, att nu får det vara nog. Vi kan inte ha dessa rubriker om Mjölk kan döda dig och låta bli att stå upp för sanningen", sa MilkPEP:s företrädare Julia Kadison i en intervju med nyhetsbyrån Associated Press, när hon förklarade bakgrunden till kampanjen.

Kampanjen förs över Facebook, Twitter och andra sociala medier och ska enligt MilkPEP ”hjälpa till att korrigera desinformation och kommunicera de unika näringsmässiga och hälsomässiga fördelarna med mjölk”.

Kampanjen har redan mötts av omfattande motreaktioner på nätet. Bland annat skickade organisationen Physicians committe for responsible medicine ut ett pressmeddelande som inleddes med det gamla talesättet ”Det finns inga skäl att gråta över spilld mjölk”.

Get real-kampanjen har en egen hemsida med webbadressen http://milktruth.com

En sammanfattning av Uppsalastudien kan läsas HÄR.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!