Frågan om framtidens kollektivtrafiklösningar blir allt mer aktualiserad i takt med att Uppsalas befolkning växer. I slutet av förra året beslutade landstingets kollektivtrafiknämnd tillsammans med kommunen att genomföra en förstudie för en spårvagnslinje i Uppsala. En kostnadskalkyl beräknas vara färdig i augusti och på flera håll i Uppsala byggs det redan i dag med plats för spårtrafik. Under försommaren invigdes exempelvis den nya vägen Gottsunda allé, med plats för framtida spårtrafik.
De politiska partierna är överens om att Uppsala behöver ett starkare kollektivtrafiksystem i framtiden.
– Vi har redan i dag ett behov av en förbättrad, mer säker och robust lösning där kollektivtrafiken blir ett mer attraktivt färdsätt, säger kommunalrådet Stefan Hanna (C).
I kommunstyrelsen har partierna enats om att spårbunden kollektivtrafik är det näst viktigaste trafiksättet för att nå en hållbar kommun. Men Uppsalaborna är inte lika eniga i frågan. Ungefär hälften, 49 procent, tycker att Uppsala bör satsa på spårtrafik. Men nästan lika många, 48 procent, är tveksamma eller tycker inte att man bör göra det. Det här visar en opinionsundersökning som UNT låtit göra med hjälp av opinionsföretaget Novus.
Miljöpartiet är det parti som tryckt på hårdast för spårväg. För två år sedan sa kommualrådet Maria Gardfjell att kollektivtrafiken skulle bli en av de viktigaste frågorna inför höstens val. Det står hon fast vid.
– Det är en av de absolut viktigaste frågorna. Som en del av klimatomställningen behöver vi hitta klimatsmartare sätt att resa. I varje stad i Europa som satsar på spårväg så ställer fler bilen och tar kollektivtrafiken i stället. Spårvagn är ett urbant, effektivt, bekvämt och miljövänligt sätt att resa, säger Maria Gardfjell.
Folkpartiet säger direkt nej till spårvagnar i Uppsala city eftersom de menar att det skulle bli för dyrt.
– Den linje som finns i Stockholm mellan Djurgården och Sergels torg kostade över 300 miljoner per kilometer att anlägga. Det är för dyrt. Spårvagnar skulle också döda Uppsala som cykelstad. Vi vill i stället satsa på elbussar eller andra moderna bussar, säger kommunalrådet Mohamad Hassan.
Spårväg är dyrt att anlägga och som planen är nu ska man när förstudien är färdig lyfta frågan hos regeringen för att få med staten som finansiär. Mohamad Hassan säger att om staten skulle bidra med investeringar så bör de pengarna i stället satsas på spårväg från Resecentrum och ut till kransorter som Almunge och Vänge.
Hans allianskolleger är i grunden positiva till spårsatsning i centrala staden, med förutsättning att fler finansiärer kommer in i bilden.
– I augusti beräknas vi ha en trovärdig prislapp för vad det kan kosta. Sedan får väljarna avgöra om man bara ska köra på, som vissa partier vill, eller först säkra finansieringen. Alla med ekonomiskt sinne säger nej till spårvagnar i nuläget, säger Stefan Hanna.
Maria Gardfjell och Miljöpartiet anser ändå att Uppsala har råd. I deras budget fram till 2018 har de som enda parti lagt föreslagit en första etappfinansiering på 450 miljoner kronor.
– Vi måste våga fatta de viktiga framtidsbesluten redan nu. För att kunna göra dessa stora finansieringar behöver vi minska på investeringen av exempelvis nya broar över Fyrisån och fler motortrafikleder. Men med kommunala investeringar som kan förstärkas med statliga investeringar så kommer vi kunna åka spårvagn i Uppsala kring år 2020, säger hon.