Kommunen har tidigare beslutat att nuvarande Flottsundsbron ska ersättas med en ny bro, som blir bredare och högre än i dag, med plats för körbanor i båda riktningar samt gång- och cykelbanor. Nu står det klart att en provisorisk bro anläggs vid Flottsund under tiden den nya bron byggs. Den tillfälliga bron blir inte öppningsbar men får en höjd på cirka fem meter vid normalt vattenstånd. Det är tillräckligt för att de flesta fritidsbåtar utan mast ska kunna passera på väg till eller från sina kajplatser i Fyrisån. Segelbåtar och turbåtarna vid Islandsfallet kommer däremot inte under den provisoriska bron. Nu befarar rederierna att de inte kan köra några båtturer under en hel säsong:
– Då kan vi klappa ihop för gott. Vi har ingen möjlighet att driva trafiken om inte båten kan ligga i Fyrisån, säger Malin Wahlund Egnell, ägare till M/S Kung Carl Gustaf med kajplats nedanför Islandsfallet.
Enligt Malin Wahlund Egnell har kommunen tidigare försäkrat att passagen skulle vara stängd för större båtar endast hösten 2015–våren 2016 i samband med brobygget. Då skulle rederiet förlora intäkter från höst- och jultrafiken, men inte påverkas under sommarsäsongen. Nu räknar kommunen med att bygget står klart tidigast hösten 2016 eller till sommarsäsongen 2017, förutsatt att inte byggbesluten överklagas. I så fall skjuts hela processen på en oviss framtid. Kommunen kommer nu att bjuda in rederier och båtklubbar till ett möte för att diskutera läget:
– Vi får diskutera vilka alternativ som finns för båttrafiken och om det går att erbjuda kompletteringar på något sätt, säger Per-Rickard Rönnberg, hamnansvarig vid Uppsala kommun.
Bolaget bakom turbåten Kung Carl Gustaf är starkt kritiska till beskedet och anser att kommunen redan tidigare, i samband med bygget av nya Hamnspången över ån, agerat så att båttrafiken lamslagits och tappat intäkter:
– Då förstördes de två bästa månaderna av det försenade bygget och inte heller då fick vi information i tid av kommunen, säger Malin Wahlund Egnell.
Ett alternativ som diskuterats inom kommunen är möjligheten att erbjuda kajplatser nedanför Flottsundsbron till de båtar som stängs ute från ån under byggtiden. Men enligt turbåtsrederiet finns inga lämpliga platser för de större fartygen i området, samtidigt som trafikens dragningskraft är beroende av att båtarna kan färdas på Fyrisån och vidare ut på Ekoln.