Sedan gång- och cykeltunneln under Råbyvägen stängdes har det uppstått trafikproblem i korsningen vid polishuset. Det är främst gångare och cyklister som upplever en försämrad framkomlighet.
När UNT är på plats kritiserar flera personer den snirkliga passagen över Råbyvägen.
– S-kuvan mellan vägbanorna är hopplös. Nästan alla cyklister fortsätter rakt fram och hamnar på övergångsstället. Och de som cyklar rätt måste oftast stanna och hoppa av cykeln för att komma fram. Varför kunde de inte dra ett övergångsställe rakt över gatan istället, säger Ingrid Eriksson, boende i Svartbäcken.
Sampo Hinnemo som är trafikplanerare på Uppsala kommun menar att det är avancerad korsning och att de försöker göra det bästa av situationen.
– S-kurvan är gjord för att skapa utrymme mellan vägbanorna. Om vi hade en rak övergång skulle det inte bli lika mycket plats att stå på när man väntar på grönt ljus, säger han.
Många fotgängare och cyklister missar kurvan och fortsätter istället rakt fram. Hur ska ni komma till rätta med det problemet?
– Vi vill skapa tydlighet. Vi kommer aldrig få alla att följa trafikreglerna, men om det är många överträdelser på platsen måste vi göra en analys av situationen. Därefter kan vi eventuellt göra justeringar, säger Sampo Hinnemo.
Trafikljusen har också skapat vissa problem i korsningen. Eftersom det är grönt ljus samtidigt för gångare, cyklister och vänstersvängande biltrafik från Svartbäcksgatan blir det ibland missförstånd.
– Många har kört bil genom korsningen i tjugo år eller mer. De är helt enkelt inte vana vid att behöva stanna vid övergångsstället. Därför kommer vi att sätta upp en skylt som varnar för övergångsstället, säger Sampo Hinnemo och tillägger att trafikanternas synpunkter är jätteviktiga för att göra korsningen så säker som möjligt.
Per Wall passerar korsningen flera gånger om dagen eftersom han jobbar på ett äldreboende intill polishuset. Han menar att den nya övergången inte fungerar väl eftersom det uppstår köer och många personer inte följer trafikreglerna.
– Bilar och bussar blir stående i korsningen när de väntar på att fotgängare ska ta sig över gatan och det blir trångt på trottoarer och övergångsställen. Gångare går på cykelbanan och cyklister åker på övergångsstället. Ibland verkar det som att det är djungelns lag som råder, säger Per Wall.