Dörren till Rikssalen på Slottet stod på vid gavel större delen av dagen. För det var många som klev in genom porten för att mingla och knyta kontakter när det hittills största Uppstartseventet arrangerades.

Runt 1 000 besökare, 50 investerare, 30 Startup-företag och 15 talare nätverkade från tidig morgon till sen kväll.

– Och bara i investerarnas fickor ligger ett antal biljoner dollar, säger en märkbart nöjd Jason Dainter, grundare till eventet, när UNT gör ett nedslag.

Artikelbild

Älglogga Martin Harari Thoresson, delägare i 46elks, ställde ut med sitt företag.

Han halsar ur en ölflaska samtidigt som han berättar att studenter, entreprenörer och investerare har kommit hit för att mötas under avslappnade former.

– Det är informellt, det ökar förutsättningarna för nätverkande och att nya kontakter knyts, säger han.

På väg upp till Rikssalen har ett tiotal utställare ställt upp bord, reklamprylar och montrar. Förhoppningen är att så många som möjligt ska stanna till och visa intresse för vad de olika uppstartsföretagen har att erbjuda.

Martin Harari Thoresson, delägare i 46elks, har en älg som företagslogga. Han berättar att företaget tillhandahåller telefonnäts-API, vilket är en verktygslåda för utvecklare.

Artikelbild

Pitchar. Viktor Lidholt har startat upp ett företag som är en nyhetssajt. Han presenterade sin idé när det var dags för speedpresentationen.

– Tjänsten går ut på att allt man kan göra med en telefon, det kan man göra med oss. Till exempel skicka och ta emot samtal, samt skicka och ta emot sms och mms.

I dag finns kunderna i Sverige och övriga Norden, men även i Nya Zeeland och Australien.

– Vårt fokus är nu att växa ännu mer, säger Martin Harari Thoresson.

I Rikssalen står ett gäng unga killar och pitchar sitt företag från ett podium. Snacket är på engelska och upplägget liknar speed-dejting. På några få minuter ska de få kräsna investerare att nappa.

Åhörarna både står och sitter, det är trångt mellan borden och några som redan fått pitcha sin idé står och pustar ut.

En av dem är Viktor Lidholt, som tidigare jobbat för Google i Silicon Valley i USA.

Hans nystartade företag är en nyhetssajt som ger fler vinklar på nyheter. Han tar Syrienkonflikten som ett exempel.

– Min nyhetssajt ger olika perspektiv, både från USA, Ryssland och mellanöstern. Sajten riktar sig till den amerikanska publiken där många upprörs över likriktningen, för i USA ägs 90 procent av alla nyhetsbolag av sex företag. Därutöver får läsarna rösta upp nyheter på sidan.

Viktor Lidholt hoppas hitta personer han kan jobba ihop med och såklart någon som vill satsa pengar i företaget.

Hur har det gått i dag?

– Det kom fram tre stycken efter föredraget som verkar gilla min idé. Jag är hoppfull, säger han och ser taggad ut.