Under de senaste veckorna har UNT i flera artiklar berättat om förslagen till en innerstadsstrategi. Det 80-sidiga dokumentet beskriver hur Uppsalas innerstad ska utvecklas fram till år 2050.
Det handlar om att göra innerstaden större till ytan, att göra centrum till fotgängarnas stad och att på samma gång göra den attraktiv för handeln.
– I 2010 års översiktsplan behandlade vi innerstan på två sidor. Nu måste vi hantera en möjlig expansion på 100 000 nya invånare till år 2050. Alla som flyttar in kommer att besöka stadskärnan som dels behöver bli större, dels bibehålla och utveckla sina unika kvaliteter, sa Karin Åkerblom för en månad sedan när första artikeln publicerades.
LÄS MER: "Vi kan inte prioritera bilarna".
Men att kombinera minskad bilanvändning med levande handel blir en svår ekvation, tycker läsare som lämnat sina synpunker på unt.se. Bilen beskrivs som nödvändig för att butikerna ska överleva:
”Fler och billigare parkeringsmöjligheter. Innerstaden håller på att dö”, skriver en person.
Som UNT tidigare berättat vill tjänstemän att de gående prioriteras. Det är något som gillas av många läsare som fyllt i enkäten. Men trots att många helst ser en minskning av antalet bilar, vill 41 procent att innerstaden blir mer tillgänglig för bilar.
En majoritet av de svarande är positiva till att bygga höga hus. En minoritet, 35 procent, anser att nya hus inte bör vara högre än de som redan finns.
LÄS MER: "Så tycker läsarna om innerstaden".
På frågan om trafiken på Stora torget svarar 38 procent att de vill ha helt trafikfritt. De föreslår uteserveringar och mer grönska. Men 708 svarande, vilket motsvarar 43,4 procent, tycker att torget ska fortsätta användas för bussar och taxibilar som i dag.
Karin Åkerblom har tagit del av de hundratals förslag som under de senaste veckorna strömmat in till UNT.
– Det är helt klart så att folk blir mer aktiva på UNT än när kommunen bjuder in till åsikter. Det är enklare för människor att tycka till i samband med en artikel.
Det finns många förslag på förändringar, hur tänker ni förvalta dem?
– Jag tycker att mycket bekräftar de trådar vi börjat dra i. Men av förslagen ser jag att vi kanske ska vara ännu tydligare med kulturen, ungdomsperspektivet, gröna miljöer och en levande handel i stadskärnan.
Det är inte bara bilarnas framtid som läsarna har åsikter om. En femtedel tycker att det är för många cyklister i innerstaden. Över 800 svarande, det vill säga hälften, tycker att innerstaden måste bli cykelvänligare i form av bättre cykelbanor och fler cykelparkeringar.