"Stora grupper drabbar barnen"

Snittet på barn i Uppsalas förskolor ligger på 19 barn per avdelning – en siffra som ökat de senaste tio åren.

Foto: Anders Ahlgren

Uppsala2015-09-25 17:52

På Malmvågens förskola i Vattholma går det för tillfället 71 barn och rent storleksmässigt placerar de sig i det övre mellanskiktet bland förskolorna i Uppsala kommun. Att frågan är föremål för diskussion och anses viktig märks när vi kommer på besök. När UNT anländer för en intervju möts vi av fem representanter från kommunen: Maria Hasselgren, presschef, Anneli Larsson, biträdande förskolechef, Elisabeth Ståhl, förskolechef, Mimmi Örberg, pedagogisk utvecklare och Conny Axnér, förskollärare.

De förklarar att förskolan minskade från tre sektioner till två (Solen och Månen) i november. På den ena sektionen, Solen, går det 35 barn fördelade på två avdelningar (hemvister), tre förskollärare och fyra barnskötare. På Månen går det 36 barn fördelade på två avdelningar, tre förskollärare och fyra barnskötare. Under dagen delas barnen sedan in i mindre lärargrupper beroende på aktivitet och intresse.

Har ni mottagit några synpunkter från föräldrar?

– Vi upplever att de är väldigt nöjda med verksamheten, däremot har vi fått vissa klagomål gällande just barngruppernas storlek, säger Elisabeth Ståhl.

Den vanligaste gruppstorleken hos förskolorna i Uppsala kommun är 19 barn per avdelning, enligt statistik från 2014. Trots att Malmvågens förskola mottagit vissa klagomål gällande barngruppsstorlekarna så ligger de alltså under Uppsalasnittet med 18 barn per avdelning.

– Jag tycker inte att vi har för stora grupper. Allt handlar om hur man organiserar. Vi organiserar efter barnens behov och det fungerar mycket bra, säger Anneli Larsson.

Att förskolan nu minskat från tre sektioner till två har enligt de anställda ingen betydelse.

– Det är inte så att alla barn som var här när vi hade tre avdelningar har klumpats ihop i två grupper. Många har exempelvis slutat och dessutom har vi ju lika många pedagoger som tidigare. De sektioner vi flyttat till är dessutom nybyggda och väl anpassade efter barnens behov, säger Conny Axnér.

Men på frågan om det är bättre med mindre grupper håller samtliga vid Malmvågens förskola med. Att de flesta anställda inom förskolan föredrar mindra grupper bekräftas även av färska forskningsrapporter. Pia Williams är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet. Hon har nyligen, tillsammans med kollegor, slutfört en omfattande studie om gruppstorlekens betydelse för barns möjligheter att lära och utvecklas i förskolan.

– Studiens resultat grundar sig i enkätundersökningar som besvarats av förskollärare i 46 olika kommuner, intervjuer med förskollärare samt besök i 12 förskolor olika kommuner, säger Pia Williams.

Ett av resultaten visar att storleken på grupperna avgör vilka val förskollärarna gör.

– Är det en större grupp uttrycker förskollärarna att de kanske avstår från att åka på utflykt exempelvis. Och har de många barn i olika åldrar så kanske man väljer bort att ha högläsning eftersom de anser att det är svårt att anpassa litteraturen till alla barn, säger hon.

Däremot betonar hon att det inte bara handlar om antalet barn i gruppen för en hög kvalitet på verksamheten. Bland annat så beror mycket på barngruppens sammansättning, arbetslagets kompetens och förskolans organisation, även fysiska utrymmen kan spela in.

När kan man säga att en grupp är för stor?

– När arbetslaget känner att de inte hinner med och att de känner sig stressade. Då blir barnen inte hörda, sedda och delaktiga, säger hon.

Men det hela är en komplex fråga där det finns nackdelar med stora såväl som små grupper. Däremot menar Pia Williams att det i regel är bättre med mindre grupper, en förskola stor som Malmvågens kan innebära problem.

– För många relationer kan vara svårt för barnen att hantera vilket inte är inte bra. På en förskola med 71 barn blir det många relationer, säger Pia Williams.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!