En del saker är nya, andra är gamla och omgjorda. Möbler och annan heminredning fyller lokalen. I taket på butiken Rost hänger färgade glasflaskor med blommor i. Sedan ett par veckor tillbaka är butiken tillsammans med tio andra i Uppsala med i nätverket Unika butiker.
– Att vara med i ett nätverk är ett bra marknadsföringssätt och för att få folk att hitta oss, säger Hanna Waite.
– Man hör ofta att små­butiker får slå igen, säger Lotta Rönström.

Tillsammans med Angelo Messercola driver de butiken Rost som har ett tydligt fokus på hållbarhet. Lotta pekar på en ljusstake som är gjord av gamla bildelar.

Att på ett eller annat sätt arbeta hållbart och att ha ett unikt sortiment för sin region är några av förutsättningarna för att få vara med i nätverket. Unika butiker finns idag i 31 städer runt om i Sverige och är ett nätverk för ­lokala, fristående och privat­ägda butiker.

I en annan butik doftar det sött av choklad. Annelie Kejroth driver butiken Annelie K Choklad och praliner. Hon hoppas att medlem­skapet i nätverket ska leda till att hon når ut till fler kunder. Hon berättar att det är svårt att få en liten verksamhet att gå runt och hon menar att många väljer bort stads­kärnans butiker för att i stället åka till något köpcenter utanför staden.
– Jag hade nästan dubbel omsättning 2006 jämfört med i dag, berättar hon.

Maria Skalin är en av dem som driver nätverket Unika butiker. Under hösten 2013 startades nätverket under ett kommunprojekt i Sundsvall och Timrå på initiativ av butiksägare.
– De kände att de försvann i handelsbruset med e-handel och kedjor, säger hon.

Syftet var att synliggöra fristående butiker och att uppmuntra fler att handla i dem. Unika butiker arbetar bland annat med att marknadsföra butikerna. 
– Om man inte handlar på hemmaplan så kommer vi inte att ha en lokal marknad, säger Maria Skalin.

Lisa Thörn, cityledare på Uppsala Citysamverkan, menar att handeln i Uppsalas stadskärna och handeln hos de externa aktörerna är stabil. Men hon menar det är svårt att säga något om hur förhållandet i omsättning ser ut mellan små fristående butiker och större affärskedjor.
– Kedjorna är ryggraden i staden men det är småbutikerna som ger mångfalden, säger hon.

Enligt Magnus Kroon, näringspolitiskt expert på Svensk handel, är det i dag svårt att driva egen butik med lönsamhet. Han tycker sig dock se en trend där många städer vill främja handeln i stadskärnan.
– Man ser vikten av att ha ett levande city, säger han.

På The English Bookshop fylls hyllorna av böcker från golv till tak.
– Vi behöver en röst, säger Jan Smedh, som är en av de som driver butiken. Vi behöver komma ut med vikten av att stötta sin lokala handlare. Det handlar om hur vi vill att vår stad ska se ut.