Säkrare skolvägar ska minska skjutsandet

Fler barn i Uppsala ska cykla eller gå till skolan. Det är målet med ett projekt som nu drivs av Uppsala kommun. Men responsen från skolorna har varit sval.

På väg hem. Andreas Christoffersson har precis hämtat dottern Maja Christoffersson på Malmaskolans fritids.

På väg hem. Andreas Christoffersson har precis hämtat dottern Maja Christoffersson på Malmaskolans fritids.

Foto: Elin Sandow

Uppsala2016-08-24 08:55

Kör du dina barn till skolan? I så fall är risken stor att du gör tillvaron otryggare för andra barn, säger Kristina Stavlind som är trafikkonsulent på Uppsala kommun.

– Många föräldrar kör barnen för att de är oroliga över trafiken. Men det största trafikproblemet runt skolorna är stressade föräldrar som lämnar med bil, säger hon.

Kristina Stavlind är projektledare för Säkra skolvägar, ett projekt som ska göra skolvägarna säkrare för Uppsalas skolbarn och få fler att gå eller ta cykeln till skolan. Vinsterna för barnen är stora, säger hon. De får förutsättningar till bättre hälsa, bättre grundkondition och bättre inlärningsförmåga. Och inte minst bra vanor.

– Plus att de lär sig hantera trafiken om föräldrarna följer med dem. Vi ser ett stort problem i dag med barn som blivit skjutsade fram till de är elva tolv och inte alls vet hur man beter sig i trafiken.

Projektet Säkra skolvägar startade 2013, sedan Uppsalas politiker beslutat om att få fler barn att cykla till skolan. I fjol kartlades miljön runt alla Uppsalas 37 grundskolor som har lägre årskurser. Kartläggningen visar var barnen bor, vilka vägar de kan ta till skolan och var skolvägarna behöver göras tryggare. Kanske behövs exempelvis en ny cykelväg, bättre belysning eller hastighetssäkrade övergångsställen.

För att nå fram med projektet krävs ett samarbete med varje skola. Dels för att få veta om eleverna upplever andra problem med skolvägen. Dels för att kunna dela ut material för att förändra beteenden – att få föräldrarna att sluta skjutsa helt enkelt.

Kristina Stavlind har kontaktat alla skolor. Men hon har inte fått den respons hon hoppades på.

– Tyvärr har många skolor inte varit så intresserade. Kanske känner man att man inte har tid, jag vet inte.

Men några skolor har engagerat sig och förbättrat skolvägarna. Eriksskolans elever har fått en bättre upplyst cykelväg, Sunnerstaskolan har numera en säkrare plats för hämtning och lämning och Domarringens elever har fått bättre övergångsställen.

Att barn inte har för långt till skolan är centralt för att de inte ska behöva skjutsas. Men det ska inte vara något problem i Uppsala, i alla fall om man inte väljer en friskola.

– Nästan alla barn i Uppsala tätort har mindre än två kilometer till närmaste skola, i vår kartläggning såg vi att de flesta bor inom en radie av en kilometer, säger Kristina Stavlind.

Två kilometer är gränsen för vad ett barn upp till årskurs tre förväntas klara att ta sig själv. Över två kilometer har barnet rätt till skolskjuts, vilket ofta blir fallet ute på landsbygden. Därför gäller kartläggningen bara skolorna i Uppsala stad.

Fakta Allt fler barn skjutsas

År 1981 tog sig 94 procent av alla 7- till 9-åringar själva till skolan. År 2009 bara 47 procent. Det fria skolvalet kan vara en orsak. Men enligt resvaneundersökningar skjutsas barn allt oftare även om de bor nära skolan.

Studier visar att elever som går eller cyklar till skolan koncentrerar sig bättre.

Att det är praktiskt och att skolvägen är farlig – det är främsta anledningarna till att föräldrar skjutsar barnen till skolan, enligt en undersökning av SKL.

I Uppsala kommuns cykelpolicy pekas barn och skolungdomar ut som en särskilt viktig målgrupp. Enligt policyn ska kommunen arbeta för säkra skolvägar och uppmuntra föräldrar att cykla med barnen till skolan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om