Trots att brobygget och avstängningen fått stor uppmärksamhet var det en och annan bilist som i snöfallet på måndagsmorgonen fick vända sina fordon vid avstängningarna på ömse sidor om Fyrisån vid Flottsundsbron. I högst fem dagar, till och med fredag, är bron stängd för både bilar, bussar, cykel och fotgängare. Under tiden lyfts delarna till den provisoriska bron på plats. Därefter släpps trafiken åter fram på den befintliga Flottsundsbron, medan den provisoriska bron görs färdig. Senast till helgen 23-24 januari ska den provisoriska bron tas i bruk. Då är det definitivt slutkört på nuvarande bro, som stängs för rivning.
Nuvarande Flottsundsbron från 1924 har tjänat ut. De senaste åren har behovet av reparationer blivit akut, och ett antal driftstopp i maskineriet för broöppning har också inträffat.
– Med den nya bron får vi en helt annan robusthet i stadens tekniska system. Det blir en helt annan framkomlighet och tillgänglighet, säger Michael Eriksson, gatu- och parkchef vid Uppsala kommun.
Delarna till den provisoriska bron låg på måndagen på lastbilar vid åkanten, likt ett väldigt Meccanobygge. Med hjälp av en kranbil i det större formatet lyfts den på plats i etapper under de närmaste dagarna, strax norr om den befintliga bron. Bron blir sedan den enda förbindelsen över ån medan den befintliga Flottsundsbron rivs och den nya bron anläggs. I april 2017 beräknas arbetet vara klart och trafiken rulla på den nya bron.
På den provisoriska bron kan trafik bara passera i en riktning åt gången - samma situation har i praktiken rått på den befintliga bron, som inte är mer än 6-7 meter bred. Cyklister och fotgängare kommer att få samsas med övrig trafik fram till den nya bron med separat gång- och cykelbanor tas i drift.
Under hela sommarsäsongen kommer mittpartiet på den provisoriska bron att öppnas på fasta tider för att släppa fram segelbåtar och turbåtar som trafikerar Fyrisån. Under öppningstiderna kan ingen bil- eller gångtrafik trafikera bron. Bropartiet ska lyftas undan av den byggkran som används för brobygget. Småbåtar kan passera under bron som vanligt under hela byggtiden.
Från början fanns planer på att helt avstå från att öppna den provisoriska bron och i stället erbjuda turbåtarna tillfällig hamnplats söder om Flottsund. Rederierna var skarpt kritiska till förslaget och befarade att de skulle förlora så mycket kunder att hela rörelsen skulle hotas. Den kompromiss som träffats innebär att båttrafiken till och från Islandsbron kan fortsätta, men innebär samtidigt att brobygget tar längre tid än om den provisoriska bron hållits permanent stängd.
– Säsongen är så oerhört kort för oss. Nu anpassar vi oss till brobygget och drar ned på hösttrafiken och avstår från att köra några julbord, säger Hannu Telvik, delägare och skeppare på turbåten Kung Carl Gustaf.
Busstrafiken på linje 101 läggs om under den vecka som bron håller stängt och under öppningstiderna i sommar. I stället för att köra på Flottsundsbron trafikerar busslinjen länsväg 255 (gamla Stockholmsvägen) och Kungsängsleden. Resenärer från exempelvis Sunnersta och Ultuna med resmål söder om Flottsund måste under stängningstiderna ta sig till centrum och byta buss för att fortsätta resan. Upplands Lokaltrafik (UL) räknar med att minst 500 resor dagligen görs med linjebuss på bron.
Förutom en ny bro anläggs sittplatser och en kajakbrygga längs Fyrisån på platsen. Den nya bron byggs i rotfritt material. Enligt kommunen innebär det högre investeringskostnad men på sikt lägre underhållskostnader. Minst 120 år framåt beräknas den nya bron hålla måttet.