Rekordintresse för bussförslag

Intresset för UL:s förslag till nya busslinjer har varit rekordstort. Över 1000 personer har hittills lämnat synpunkter. Flera som kontaktat UNT befarar en försämring.

Farlig väg för barnen. Erik Ekström, mitten, från Nåntuna-Lugnets samfällighetsförening är kritisk. Föreningen kommer att skicka en skrivelse till UL med krav på bra bussförbindelser. Diskuterar frågan med Pernilla och Magnus Pierre.

Farlig väg för barnen. Erik Ekström, mitten, från Nåntuna-Lugnets samfällighetsförening är kritisk. Föreningen kommer att skicka en skrivelse till UL med krav på bra bussförbindelser. Diskuterar frågan med Pernilla och Magnus Pierre.

Foto: Tomas Lundin

Uppsala2016-02-22 08:00

Enligt UL:s förslag ska nätet med stomlinjer stärkas och turtätheten öka. Det ska locka fler att ta buss i stället för bil. För att åstadkomma det minskas antalet busslinjer från 19 till 11, plus tre mjuka linjer och antalet hållplatser dras ned. Det gör att vissa delar av stan, Ärna, Gamla Uppsala och områdena söder om Vilan blir utan stadsbuss eller får betydligt färre turer.

Familjen Pierre som bor i byn Lugnet ett par kilometer från Flottsundsbron har i dag två busslinjer, 12 och 42. Med det nya förslaget dras tolvan in.

– Den använder våra barn för att ta sig till träningarna och till kompisar. Linje 42 är en lågtrafiklinje som bara går var 80:e minut och slutar gå tidigt på kvällen, säger Magnus Pierre.

Till den närmaste hållplatsen med tätare trafik i Nåntuna är det fyra kilometer. För att komma dit tvingas barnen gå efter en 70-väg utan gångbana.

– Som jag ser det så finns det inget annat alternativ är att vi börjar skjutsa dem till och från träningar och kompisar. Då behöver vi två bilar. Många som bor här är barnfamiljer. Så många drabbas, säger Magnus Pierre.

Lika illa är det för de som bor i Sävja och vill ta sig till Mälaren. Genomförs UL:s förslag så måste de ta bussen in till city och ut igen för att komma till bad och öppet vatten.

– Det är märkligt. Man lägger miljoner på en ny bro vid Flottsund, men den ska inte trafikeras av en stadsbusslinje. Många som bor i Vilan och Bergsbrunna jobbar också på västra sidan Fyrisån, säger Pernilla Pierre.

På andra sidan stan är irritationen lika stor över UL:s förslag. Linda Klementsson, platschef för Gamla Uppsala museum befarar färre besök när den enda stadsbussen dras in.

– Vi besöks av nära 10 000 skolelever om året. De flesta tar bussen med sin lärare. Den stannar strax intill museet. Med de nya förslaget måste de ta regionbussen som stannar uppe på Vattholmavägen. Den är hårt trafikerad. Man måste vara minst två vuxna för att den ska vara säker att korsa, säger hon.

Men det gäller inte bara skolorna. Gamla Uppsala är ett turistmål av världsklass, med de mäktiga kungshögarna, Gamla Uppsala kyrka och Disagården.

– Jag är helt säker på att vi kommer att få färre besökare. Som turist är det mycket lättare att bussen till en ändhållplats. Destination Uppsala är också oroliga för hur det kommer att påverka besöknäringen. Förslaget känns inte genomtänkt, säger Linda Klementsson.

Hon har kontaktat UL men inte fått någon respons för sina åsikter.

– De säger att det kommer att bli bättre. Jag tycker inte att vi får det gehör vi vill ha. Det är lite som att prata med en vägg, säger Linda Klementsson.

14 linjer ska korta restiden

Förslaget till nytt linjenät är uppbyggt av stomlinjer, kompletterande linjer och regionbusslinjer som binds samman av en ringlinje. Förslaget består av totalt 14 linjer: 5 stomlinjer, 1 ringlinje, 5 kompletterande linjer, 3 mjuka linjer.

Genom att bland annat räta ut linjesträckningar, öka turtätheten, ta bort hållplatser beräknas två tredjedelar av resenärerna få kortare restid och fler avgångar. Många får dock längre att gå till en busshållplats.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!