År 2006 stod i princip byggmaskinerna här i Bergsbrunna och var redo att brumma igång. Uppsala kommun hade fattat beslut om att Bergsbrunna åter skulle få en egen tågstation, precis som stadsdelen hade fram till 1970-talet. Men plötsligt fick Trafikverket kalla fötter och allt sköts på framtiden. Efter att verket genomfört ytterligare en kapacitetsanalys av spåren insåg man att tågtrafiken aldrig skulle klara av ytterligare ett stopp mellan Uppsala och Arlanda. Uppsala kommun fick dra tillbaka sitt beslut och stationsprojektet sköts på framtiden. Sedan dess har projektet skjutits upp ett otaligt antal gånger, men aldrig svalnat helt. "Någon gång efter år 2020" lyder den senaste prognosen.
Bergsbrunnabon Mats Åkerblom har lång erfarenhet av planering av kollektivtrafik, på 90-talet var han exempelvis med och tog fram kommunens kollektivtrafikutredning. Bara drygt hundra meter från hans hus susar tågen förbi på det som är en av de mest trafikerade järnvägssträckorna i landet. Överlag är Mats Åkerblom skeptisk till om han någonsin kommer få se tågen stanna i Bergsbrunna igen.
– Planerna skjuts ju ständigt upp. Redan 2006 var det få som trodde på planerna om en ny station. Nu verkar det ju ändå inte kunna bli möjligt förrän efter år 2020 eller något sådant. Jag tror inte många Bergsbrunnabor är emot en tågstation, men frågan är var den ska ligga, säger han.
Mats Åkerbloms personliga åsikt är att en station inte lämpar sig mitt i Bergsbrunna. Något söder om stadsdelen, närmare Alsike, tycker han vore bättre.– Invånarna i Alsike vill ha en station. Dessutom finns det potential för att bygga bostäder mellan Bergsbrunna och Alsike och då skulle en station i Alsike vara mer fördelaktig, säger Mats Åkerblom.
Enligt Uppsala kommuns planer så är det mest troligt att en station placeras strax söder om Bergsbrunna tegelbruk. Vissa skeptiker anser att Uppsala kommun och Trafikverket tillsammans "envist låst sig fast" vid att stationen ska ligga just i Bergsbrunna. Men en del Bergsbrunnabor verkar vara rädda för att en tågstation skulle leda till hård belastning av vägnätet. Bergsbrunna är ett gammalt samhälle med små gator och en tågstation skulle kunna öka trafiken. Något söder om, eller norr om Bergsbrunna tycker många vore bättre.
Att de boende i området behöver en bättre anslutning till både Uppsala och Stockholm står klart. Antingen via ytterligare ett tågstopp eller via en ny bilväg som skulle underlätta för boende i södra och sydöstra delarna av Uppsala att enklare kunna ta sig till E4:an. Det är också tänkbart att det både blir en tågstation och en ny väg.
Men för att en station i Bergsbrunna ska kunna bli av så behövs fler spår mellan Uppsala och Arlanda.
– Det som behövs är fler spår på sträckan generellt och särskilt mellan Uppsala och ett eventuellt stopp i Bergsbrunna. Sträckan är utpekad som en brist i det svenska transportsystemet. Troligen kommer det inom kort fattas beslut om att man behöver göra ett så kallat åtgärdsval, alltså komma fram till vad som är bästa lösningen på problemet. Då kommer man fördjupa sig i planerna, säger Alexander Karbassi, samhällsplanerare på Trafikverket region Öst.
Bergsbrunnas egnahemsförening har varit aktiv i frågan om en tågstation. I höst genomför de en enkätundersökning för att ta reda på vad invånarna tycker om en eventuell järnvägsstation och dess placering.