Klockan är strax efter fem och eleverna droppar in i den stora undervisningssalen på Ångström en efter en. Till slut är de över 30 från olika mellanstadieskolor i kommunen som vill ha lite högre utmaningar än den vanliga skolan kan ge. En gång i månaden deltar de i matteklubben.

– Jag tycker det är kul med matte, men jag vill gärna prova på lite svårare uppgifter. Jag gillar lite utmaningar, säger Vilja Elfving som är här med klasskompisen Johannes Schwarz från Bergaskolan.

Uppgifterna på matteklubben är mer "kluriga".

– Vi får tänka mycket själva och diskutera hur vi ska lösa dem för det finns flera olika lösningar, räknesätt och förklaringar. Det är kul, säger Vilja Elfving.

Också Tobias Reichenberger som går på Jensens grundskola vill ha mer utmaning.

–I skolan har vi ganska mycket repetitioner. Här får vi mer kluriga uppgifter och det är kul. Matte är mitt favoritämne, och idrott, säger han.

Vid svarta tavlan går matteläraren Valentina Chapovalova igenom månadens hemläxa. Uppgiften handlar om att räkna ut om det går att förflytta sig mellan våning ett och två med hiss i ett 100 våningshus om bara knapparna för våning sju och nio fungerar. Buden är många och det landar i att det faktiskt skulle gå, att göra det praktiskt blir ett väldigt åkande upp och ner - men med mattematikens hjälp räcker det med penna och papper.

– Meningen med matteklubben är att eleverna ska lära sig tänka och uttrycka sig matematiskt. Vi löser svåra problem så de ska våga sig på att använda sina egna idéer och våga göra fel. Det är som att lära sig ett nytt språk, säger Valentina Chapovalova.

Hon tror inte att matten i den vanliga skolan upplevs tråkigare eller mindre stimulerande för eleverna när de varit på matteklubben.

– Nej. Tvärt om. Jag tror att de blir mer motiverade att lösa skolans matteproblem. Här tränar de på tänkandet och vi har bara kluriga uppgifter, säger Valentina Chapovalova.

Uppsala kommun finansierar matteklubben som startade i höstas med 50 000 kronor i stöd. Under våren fortsätter verksamheten med större ekonomiskt bidrag och undervisning var tredje vecka.

– Intresset är jättestort. Vi trodde att 40 - 50 elever skulle anmäla sig. Men det kom 150. Av dem är ett 100-tal kvar i dag, säger Erica Lundkvist som är mattematikutvecklare vid Uppsala kommun.

Matteklubben får elever från hela kommunen.

– Att hålla till på Ångström är bra. Här finns stora klassrum och det är lätt att ta sig hit för alla, säger Erica Lundkvist.