Köttlarm gav ingen effekt

Det har gått en månad sedan WHO varnade för riskerna med att äta mycket kött. Men ute i affärerna märks ingen förändring efter larmet.

Foto: Jessica Gow

Uppsala2015-12-01 07:05

– Nej, snarare tvärtom. Vi har en ökning av köttförsäljningen på sex procent under de senaste sex veckorna, säger Claes Salomonsson, presschef på Axfood som driver Willys och Hemköp.

Och den bilden bekräftas av övriga i branschen.

– Tyvärr så är konsumenternas minne rätt kort. Alla larmen som kommer tenderar att ha en rätt liten effekt på vår försäljning, säger Mikael Lagerwall, informationschef på Bergendahls som står bakom Citygross.

Han säger att Citygross affärsidé alltid har varit att man ska äta mindre kött, men satsa på bättre kött när man väl äter kött.

– Vi har inte förändrat vår strategi utifrån det här larmet, säger han.

Just Citygross förknippas dock ofta med kött och de två butikerna i Uppsala är inget undantag. Reklambladet för veckan toppas av erbjudanden på lövbiff och en "biffmixlåda", där man som normalfamilj, av bilden att döma, närmar sig den rekommenderade maxmängden bara med den.

– Kunderna har ett starkt förtroende för vårt svenska kött. De vill ha svenskt kött och vill äta kött, säger Stefan Öhgren, butikschef för Uppsalas båda Citygrossbutiker.

Han säger dock att även om köttförsäljningen fortsatt har en stor andel av Citygross försäljning så är det frukt och grönt som ökar mest. Och det är en långvarig trend som bekräftas av andra.

– Över en längre tid kan vi se att köttförsäljningen sakta håller på att plana ut, säger Claes Salomonsson på Axfood.

Han hänvisar till en Sifoundersökning de låtit göra som visar att drygt var tredje svensk äter vegetariskt en eller ett par gånger i veckan. Var fjärde säger att man av främst miljö- och klimatskäl, men även av hälsoskäl, vill äta mindre kött det närmaste året.

Den långsiktiga trenden påverkar dock inte handlarnas planering inför julhandeln. Och man kan räkna med att diskarna med julskinka kommer att vara lika fyllda detta år som tidigare. Enligt en opinionsundersökning som organisationen Svenskt Kött låtit göra säger 61 procent av svenskarna att julskinkan är det viktigaste inslaget i julfirandet. Det placerar skinkan före julgranen (40 procent) och julklapparna (25 procent). Och för många kommer den rekommenderade veckoransonen av charkprodukter att överstigas flera gånger om när vi sätter oss till bords i juletid. Den genomsnittliga årskonsumtionen av julskinka är ett kilo per person.

Stora skillnader i köttkonsumtion

WHO gick i slutet av oktober ut med en varning för att rött kött, det vill säga kött från nöt, lamm, gris och häst och vilt, och charkprodukter kan öka risken för cancer.

Det ligger i linje med Livsmedelsverkets råd som sedan 2014 varit att man ska äta max 500 gram rött kött per vecka, varav en mindre mängd ska bestå av charkprodukter.

Köttkonsumtionen har ökat under lång tid, och genomsnittssvensken äter i dag 450 gram rött kött i veckan. Skillnaderna är dock stora där de som äter mest stoppar i sig 1,5 kilo kött per vecka medan många i den andra änden av skalan är vegetarianer.

Källa: Livsmedelsverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om