Flottsund får provisorisk bro

Uppsala kommun ska bygga ny bro vid Flottsund, och arbetet med den provisoriska bro som ska klara trafiken under byggtiden är i full gång.

Upp till 60 meters pålar kan krävas för att staga bropelarna.

Upp till 60 meters pålar kan krävas för att staga bropelarna.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Uppsala2015-11-11 11:05

20 kilometer i timmen är den påbjudna hastigheten över den gamla bron som nu omges av byggbaracker, gräv- och pålmaskiner och jordhögar. Pålningen av stöden till den provisoriska bron går enligt tidtabellen, och i december kommer den provisoriska bron att lyftas på plats.

– Då kan rivningen av gamla bron påbörjas, och den nya Flottsundsbron börja byggas, säger Michael Eriksson, gatuchef i Uppsala kommun som ansvarar för brobygget.

Det innebär att provisoriet kommer att vara förbindelselänk mellan Knivsta och Uppsala kommuner under ett och ett halvt år. Den bron är enkelfilig, och tidreglerade trafikljus kommer att styra trafiken. För båttrafiken innebär brobygget också nya regleringar:

– Från 15 oktober till 15 april 2016 är farleden helt avstängd, men under sommarmånaderna kommer den provisoriska bron att lyftas undan på bestämda klockslag några dagar varje vecka så att tur- och andra större båtar kan passera. Tiderna har bestämts i samråd med rederier och småbåtsföreningar, säger Michael Eriksson.

Den segelfria höjden under den provisoriska bron kommer att vara fem meter, så många mindre båtar kommer att kunna passera utan att passa öppningstiderna.

När väl den nya klaffbron är på plats blir trafiksituationen en helt annan. Den nya bron blir 13 meter bred, med två filer för motortrafik och gång- och cykelbanor på båda sidor. Den segelfria höjden vid normalvattenstånd kommer att öka från 3,8 meter till 4,5 meter.

– Sjuttio centimeter låter kanske inte så mycket, men för småbåtarna gör de ändå ganska stor skillnad, säger Mikael Andersson, Uppsala kommuns projektledare vid Flottsundsbron.

Brobyggnaden är den största delen av det pågående projektet, men i planerna för området ingår också nya gång- och cykelvägar som kommer att binda samman naturområdena norr och söder om väg 255 på Knivstasidan, och en parkeringsplats på norrsidan för att öka tillgängligheten till naturreservatet.

– I avsiktsförklaringen som kommunalråden för Uppsala och Knivsta har skrivit är planen att Knivsta ska bygga gång- och cykelvägar vidare ned till i första hand Krusenberg och därefter till Vassunda. Det kommer att göra hela strandområdet längs Fyrisån och Ekolsundsviken mera tillgängligt för Uppsala- och Knivstabor, säger Michael Eriksson.

Uppsala kommun betalar den nya bron och upprustning av området runt omkring. Totalkostnaden beräknas till 140 miljoner kronor. Under förutsättning att erforderliga beslut tas så planerar Knivsta kommun utbyggnaden av cykelvägarna.

Fakta Flottsundsbron

Flottsundsbron byggdes 1924 och renoverades senast 1984 då öppningen av vridbron automatiserades och nu fjärrstyrs från Kungsängsbron.

Den gamla bron är 50 meter lång, sex meter bred och enkelfilig. Bron förbinder Dag Hammarskjölds väg, Uppsala kommun, med väg 255, Knivsta kommun. 5000 fordon per veckomedeldygn passerar bron.

Den nya klaffbron blir 70 meter lång och 13 meter bred, tvåfilig och med gång- och cykelbanor på båda sidor. En cykelväg byggs ut och leds under bron vid östra sidan. Omkring 60 meter långa pålar kommer att staga brostöden, och stenar från de gamla brostöden kommer att återanvändas i de nya.

Den nya bron ska enligt projektplanen stå klar i april 2017. Kommunen informerar på www.bygg.uppsala.se/flottsundsbron.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!