Cyklister vill ha bättre lösningar

Cykeln kan bli det vanligaste färdmedlet år 2050, men vägen till en fungerande trafik kräver en rad förbättringar. Det tycker de många läsare som hört av sig till UNT. Vi stämde träff med några av dem.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Uppsala2015-11-12 08:00

Trots satsningar på rejäla gång- och cykelvägar så blir det inte alltid optimala lösningar. Det märker Mindy Alfredéen som möter oss vid den nya rondellen vid infarten till SLU i Ultuna.

Hon beskriver morgnarna med kilometerlång bilkö från Sunnersta, gula bussar som trängs tillsammans med gasande och bromsande bilister. Och så är det cyklisterna och fotgängarna som måste ta sig över tre-fyra övergångsställen på väg till jobb och skola.

Trafikplatsen i Ultuna är ett exempel på en situation som drabbar alla, tycker hon.

– Det är så många trafikanter här på morgnarna. Ingen vinner.

Gatu- och parkchefen Michael Eriksson säger att kommunen är medveten om problemet. Men det kan dröja innan det finns en lösning.

– Vi håller på med en trafikflödesanalys för hela södra Uppsala. Vi vet att trafikplatsen vid Södra allén måste göras bättre.

Per Einarsson i Eriksberg har också hört av sig till UNT med åsikter om trafiksituationen och Uppsalas framtidsplaner. Bilarna ska bli färre, fler ska resa kollektivt och Uppsala ska bli Sveriges främsta cykelstad.

Men hur ska det gå till egentligen? undrar Per Einarsson.

– Jag undrar om tjänstemännen själva cyklar eller går och kan trafikreglerna?

Per Einarsson tror inte att kommunen kan göra Uppsala till en bra cykelstad.

– Det är en utopi nästan. Hur ska man kunna åstadkomma det när de inte ens har skyltar som folk kan förstå?

Han visar oss en cykelväg som korsar Flogstavägen och leder bort mot Luthagsesplanaden. Cykelvägen har fått en vitmålad linje som ska skilja cyklisterna från fotgängarna. Tanken är god, men förvirrar fotgängare och cyklister, menar han. Dessutom upphör den vitmålade linjen på andra sidan Flogstavägen.

– Vägmarkeringen uppmanar folk att gå på fel sida och att hålla till höger oavsett vilket håll man går åt. Det blir inte rätt för alla som lärt sig att gå till vänster i färdriktningen för att möta cyklar och andra fordon.

Kommunens gatu- och parkchef, Michael Eriksson, säger att han själv cyklar både sommar och vinter. Den aktuella cykelvägen kommer att ses över.

– Vi har fått in många synpunkter från cyklister på brister som behöver åtgärdas. Tycker han att det här är ett problem så får vi titta på det.

I höjd med Årsta centrum, står Per Jonsson. Han är förvånad över kommunens planer på att stänga igen gångtunneln under Fyrislundsgatan.

– Uppsala ska bli Sveriges bästa cykelstad. Det tycker jag låter konstigt eftersom man tänker stänga cykeltunneln. Vi har ju två skolor här och kommunen säger att man vill ha säkra skolvägar.

Per Jonsson har läst detaljplanen där det framgår att tunneln används av 600 cyklister och 200 gående per timme vid högtrafik.

– Många av dem är skolbarn. Om de ska gå över gatan så kanske det händer en olycka i stället.

Per Jonssons dotter skadades lindrigt vid ett tillfälle då hon cyklade vid grönt ljus över Tycho Hedéns väg. Han tycker att kommunen skulle satsa på fler säkra gång- och cykeltunnlar under de mest trafikerade vägarna.

Michael Eriksson tycker att gångtunneln måste ses i ljuset av att det finns förslag på halverad biltrafik längs Fyrislundsgatan och en utbyggd torgmiljö som sträcker sig över gatan.

– Vi måste bli bättre på att visa vilken miljö vi vill skapa på platsen. Det är absolut säkrast att ta sig genom en cykeltunnel men i det här fallet bedömer vi att det kommer att skapa en säker torgmiljö i stället.

Fakta Närhet ska få fler att cykla

Framtidstrafiken

Uppsala kommun anser att det finns goda möjligheter att öka cykelanvändningen Drygt 75 procent av alla resor som görs av boende i Uppsala tätort är kortare än fem kilometer. "Detta är ett avstånd där cykeln bedöms ha stora möjligheter att konkurrera med andra färdmedel", skriver Uppsala kommun i sin handlingsplan för arbetet med cykeltrafik. Drygt var fjärde resa i Uppsala kommun görs med cykel i dag.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!