Cis nyanländas väg in i svenska skolan

Köerna växer till Centrum för introduktion i skola (Cis), enheten som sedan 2009 är vägen alla nyanlända elever utan svenska som modersmål ska ta in i Uppsalas skolor.

Språkstöd. Herman Mavane och hans kolleger på Aktivitetshuset hjälper elever med såväl läxor som blanketter från myndigheter.

Språkstöd. Herman Mavane och hans kolleger på Aktivitetshuset hjälper elever med såväl läxor som blanketter från myndigheter.

Foto: Staffan Claesson

Uppsala2015-10-16 06:00

När Cis bildades var målet att alla nyanlända barn och ungdomar mellan 0 och 19 år inom tre veckor skulle ha gått igenom ankomstsamtal och kartläggning av kunskaper för att sedan placeras i undervisningsgrupper. För eleverna i gymnasieålder var målsättningen att de skulle gå vidare till gymnasieprogram inom 3-6 månader.

I dagens situation är det en olöslig uppgift, och ett av de stora problemen är att det inte finns tillräckligt med platser i språkintroduktionsklasser på gymnasierna, sprintklasser.

Cis programrektor Gert-Ove Segerström och hans personal såg årets köer växa redan innan de senaste veckornas stora ökning av asylsökande. Fram till september hade 190 elever i åldersgruppen 16-19 år tagits emot, i kö stod 196 nyanlända. Samma period hade 297 barn i årskurs F-9-ålder tagits emot och 90 stod i kö.

Barn i grundskoleålder kommer oftast till Uppsala tillsammans med sina familjer, eller har släktingar som bor här och som går in som vårdnadshavare vid ankomstsamtalen. Grundskolebarnen går efter samtal och kartläggning vidare till förberedelseklasser på ett antal grundskolor.

För eleverna mellan 16 och 19 år finns 60 platser i fyra undervisningsgrupper på Cis. I oktober tar man in fyra pensionerade lärare vilket gör det möjligt att starta ytterligare en mottagningsgrupp. Från Cis ska eleverna slussas vidare till sprintklasser.

– Det kan vara svårt att hitta plats för ungdomarna i sprintklasser, och om de inte kan gå vidare till gymnasieskolor blir det svårt att göra något åt köerna, säger Gert-Ove Segerström.

Fram till nu har introduktionsprogram med svenska som andra språk, sprintklasser, funnits på fem gymnasieskolor i Uppsala. Erik Ojala, gymnasiechef i Uppsala, har givit samtliga kommunala gymnasier i uppdrag att se över vilka lärar- och lokalresurser som behövs för att starta ytterligare sprintklasser.

– I dagsläget har sex av elva gymnasier sprintklasser, och vi följer utvecklingen noga. Fristående gymnasier har tillfrågats om intresse av att ta emot nyanlända, och några är intresserade men vill veta mera om vilka villkor för mottagande som gäller, säger Erik Ojala.

Vad den pågående översynen av organisationen av Cis som utbildningsnämnden beslutade om i juni i år kommer att leda till när det gäller att snabbare föra eleverna vidare in i ordinarie program och skolor återstår att se.

– Tills vi ser om det blir en förändring får vi fortsätta att göra vårt bästa. Vi har ju inte större lokaler och med undantag för våra pensionerade kolleger som gjort en extra mottagningsgrupp möjlig, inte heller mera personal, säger Gert-Ove Segerström.

Fakta Centrum för introduktion i skola Fakta Mottagning av nyanlända

Cis, Centrum för introduktion i skola, lyder under utbildningsnämnden och ingår i utbildningsförvaltningen med undervisningslokaler och Aktivitetshus att träffas i efter lektioner i Bredablick på Skolgatan.

I rektor Jesper Djupströms ansvarsområde ingår också Vuxenutbildningen Linné med lokaler på Västra Strandgatan.

Cis har 12 fast anställda lärare, de flesta av dem med heltidstjänster. Bland övriga 12 anställda ingår bland annat heltidstjänster för kurator och skolsköterska samt tre fritidsledare som också är språkstöd i undervisning och vid kartläggningar av nyanlända.

Cis köper studiehandledning från Språkskolan.

Alla nyanlända barn och ungdomar har rätt till skolgång, oavsett om de är asylsökande eller har uppehållstillstånd.

Nyanlända barn och ungdomar från 0-19 år kommer till Cis antingen tillsammans med vårdnadshavare, annan vuxen eller ensamma.

Vid ett ankomstsamtal med kurator och skolsköterska där tolk finns med kartläggs boendesituation och bakgrund, ursprungsland, modersmål och tidigare skolgång.

Kartläggning av förkunskaper sker med hjälp av diagnostiska test som ska leda till placering i olika undervisningsgrupper.

På Cis finns ca 60 platser i undervisningsgrupper för språkintroduktion, sprint: två mottagningsgrupper och en grupp för analfabeter.

Från Cis till grund- och gymnasieskolor

Barn i åldern 0-6 år kallas tillsammans med vårdnadshavare till ankomstsamtal och får information om eventuell placering i barnomsorg.

Elever i grundskoleåldrar går efter ankomstsamtal och kartläggning av kunskaper vidare till förberedelseklasser i kommunens grundskolor. Det fria skolvalet gäller även de nyanlända barnen, från åk 4 gör föräldrar/vårdnadshavare val, men kommunens antagningsenhet beslutar om skolplacering.

Elever i gymnasieålder, 16-19 år, går efter ankomstsamtal och kartläggning vidare till grupp på Cis eller till sprintklasser på gymnasieskolor där sådana finns. Nivå på förkunskaper i svenska avgör placering.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!