Beslut: Årstatunneln försvinner

Efter dagens möte i kommunstyrelsen klubbades beslutet om att ta bort gångtunneln på Fyrislundsgatan.

Foto:

Uppsala2016-09-29 17:47

Beslutet togs under onsdag eftermiddag och ärendet har fått mycket kritik från boende i området och bland annat så anordnades en namninsamling för att försöka påverka beslutet.

LÄS MER: 800 namnunderskrifter har samlats in som protest

Kommunalråd och ordförande Erik Pelling (S) säger till UNT att han är nöjd med beslutet och att det är ett viktigt steg i utvecklingen av området.

- Planen antogs för att bygga 700 bostäder. Den omtalade cykelgången behövs tas bort för att bli ett torg. Fyrislundsgatan blir nu en stadsgata med lägre hastighet och torget blir upphöjt, säger Erik Pelling.

Han menar att denna lösning ersätter en säker trafiklösning med en annan säker lösning. Utan denna förändring går inte de nya bostäderna att få dit, säger han.

- Kommunstyrelsen har stått bakom detta förslag länge, och alla partier var ombord tidigare, men nu har C och L gjort en kovändning i ärendet.

Förslaget har fått mycket kritik från boende i området som ställer sig frågandes till beslutet att ta bort tunneln. Flera röster har höjts om att det framför allt skulle kunna bli en mer osäker miljö för barn.

Erik Pelling menar dock att det inte är någon risk, utan att syftet för kommunstyrelsen alltid är att skapa en säker stadsmiljö. Tunneln kommer dock att vara kvar till 2019.

- I dagsläget är det hög hastighet på gatan med hård trafik. När vi bygger om gatan blir det fler signalkorsningar och medelhastigheten hamnar på 27 km/h, förklarar Erik Pelling.

- Hastigheten är direkt avgörande vid påkörningar, och sänker vi hastigheten från dagens höga hastigheter kan det rädda liv. Vid påkörningar i 50 km/h är det 80% dödsrisk och i 30 km/h är det bara 10%, därför vill vi sänka hastigheten för att göra miljön säkrare.

Lego-tv: "Vi har fått otroligt mycket respons"

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!