Avloppsnätet begränsar utbyggnaden utanför Uppsala

I planerna för hur Uppsala ska växa ligger största fokus på Uppsala stad. Men också kransorterna ska bidra till Uppsalas expansion. Men Vänge får vänta.

Saknar tåget. Här, strax intill Vanja Flinks hus låg det gamla stationshuset i Vänge. Nu svischar tågen förbi utan att stanna. "Man saknar att kunna ta tåget in till Uppsala", säger hon.

Saknar tåget. Här, strax intill Vanja Flinks hus låg det gamla stationshuset i Vänge. Nu svischar tågen förbi utan att stanna. "Man saknar att kunna ta tåget in till Uppsala", säger hon.

Foto: Johan Heimer

Uppsala2016-05-23 07:57

Enligt förslaget till översiktsplan ska 10 000 bostäder byggas i tätorterna runt om i kommunen och 1 000 bostäder på landsbygden. Tillväxten koncentreras främst till 13 prioriterade tätorter. Den största potentialen finns i stråket mellan Uppsala och Almunge och framför allt i Gunsta. Men också i Storvreta ser man stora möjligheter att bygga fler bostäder.

I både Vattholma och Skyttorp finns det goda kommunikationer med Upptåget. Men här sätter kapaciteten i avloppssystemet stopp. Och ska man bygga ut VA-systemet kräver det att man bygger ytterligare 500 bostäder i Vattholma och 2 700 i Skyttorp för att en sådan investering ska vara motiverad.

Både UL och Uppsala kommun lobbar för ett tågstopp i Vänge. Vanja Flink flyttade hit 1965, när tåget fortfarande stannade i Vänge.

– Det tog bara 12 minuter att åka in till Uppsala. Det vore bra om tågen kunde stanna igen. Servicen blir så dålig när det inte är tillräckligt med folk. Det vore bra om man kunde bygga ut i Vänge, säger hon.

Men här finns ett moment 22. För att det ska vara rimligt att stanna tåget behöver man bygga mer bostäder. Och för att man ska kunna bygga mer bostäder måste man bygga ut ledningarna för vatten och avlopp. För att investeringen i VA-nätet ska vara motiverad krävs en utbyggnad med minst 900 bostäder. Men för att det ska vara möjligt måste det ökade resandet ske med något annat än bil, vilket kräver att det finns täta förbindelser med tåg som stannar i orten.

– Vi bör inte ta in mer biltrafik från väster än i dag eftersom det är en känslig sektor i stadens trafiksystem, säger Göran Carlén.

Ett tidigare vägreservat för att kunna öka kapaciteten för biltrafik från väster, med tunnel under Stadsskogen, finns inte längre kvar i det nya förslaget till översiktsplan.

Alliansen vill tidigarelägga avloppsinvesteringen så att Vänge expansion sker före 2050.

– Kommunen måste visa viljeinriktningen och möjliggöra för ett tågstopp i Vänge. Det gör man inte i översiktsplanen, säger Therez Olsson (M), kommunalråd.

Erik Pelling (S) tycker att investeringen i VA-systemet till Vänge bör vänta tills det är troligt att det blir ett tågstopp.

– För att kunna göra utbyggnaden i Eriksberg, Flogsta och på delar av Stabbyfältet behövs stora investeringar i VA-systemet. Och det är inte realistiskt att då prioritera en utbyggnad i Vänge. Även om VA-utbyggnaden är taxefinansierad så får skattebetalarna stå för risken innan bostäderna har byggts, säger Erik Pelling.

I satsningen på landsbygden pekar man ut nya pendlarparkeringar och att göra de prioriterade tätorterna till attraktiva platser för service som kan försörja den omgivande landsbygden.

– När vi fokuserar på Uppsalas utveckling måste vi kunna hålla två bollar i luften samtidigt och både utveckla staden och landsbygden, säger Erik Pelling.

Läs mer: Så ska Uppsala bli större än Malmö

Tyck till: Mejla till uppsalavaxer@unt.se och berätta hur du ser på framtiden i Uppsala.

13 prioriterade kransorter

13 kransorter räknas som prioriterade tätorter i Uppsala kommun. De är Vänge, Järlåsa, Bälinge/Lövstalöt, Björklinge, Storvreta, Vattholma, Skyttorp, Jälla/Lindbacken, Gåvsta, Gunsta, Länna, Almunge och Knutby.

2 500 bostäder planeras i stråket ut till Almunge, varav 1 500 i Gunsta. Dessutom planeras för 1 500 bostäder i Storvreta . I Jälla finns det utrymme för 450 alternativt 1 300 bostäder, beroende på om man ökar kapaciteten i vatten och avlopp eller inte.

På flera platser är utbyggnaden beroende av investeringar i vatten och avlopp och behöver utredas närmare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!