Så halverade skolan skolket

Den ogiltiga frånvaron på Högbergsskolan i Tierp minskade dramatiskt förra läsåret. Metoden handlar om att se orsakerna bakom frånvaron i stället för att bestraffa elever.

Spceialpedagog Ann Tunell och  eleven Hanna Eriksson, Högbergsskolan i Tierp.

Spceialpedagog Ann Tunell och eleven Hanna Eriksson, Högbergsskolan i Tierp.

Foto: Linda Carlsson

Tierp2016-08-17 05:00

Det är mycket som händer under gymnasietiden och för en del händer mer än vad en tonåring ska behöva axla på egen hand. Det är grundfilosofin för den framgångsrika satsning på minskad ogiltig frånvaro som pågår på Högbergsskolan i Tierp sedan ett år tillbaka.

Och arbetet har gett resultat – under året har frånvaron på skolan minskat med 47 procent.

– Vi är så glada över det här resultatet eftersom det ger eleverna mycket bättre förutsättningar att klara av gymnasiet, säger Ann Tunell som är specialpedagog och driver arbetet.

Tillsammans med skolsköterska och kurator går Ann Tunell dagligen igenom frånvaroanmälan. När en elev har varit borta fyra dagar i rad ringer de upp för att höra hur det står till. Syftet är att så snabbt som möjligt förhindra elever att isolera sig hemma och komma efter i skolan. Men det handlar inte om kontroll och bestraffning, Ann Tunell tycker det är viktigt att komma ihåg att det inte är eleven som är problemet.

– Det är inte ungdomen som är problemet. Det kan vara skolmiljön, problem med kompisar, föräldrar eller något annat som ligger bakom frånvaron, säger Ann Tunell.

Hanna Eriksson ska börja årskurs 2 i höst och är en av de elever som vet hur det kan vara när det är tufft i skolan.

– Det kändes som om jag var problemet. Var jag än gick på skolan kom lärare fram och sa att jag måste lämna in den här uppgiften, missat provet eller måste läsa de här kapitlen. Det var jättesvårt, berättar hon.

När Hanna Eriksson fick kontakt med Ann Tunell låg hon efter i många ämnen och kände sig dålig och pressad. Och de samtal som följde därefter har haft stor betydelse för henne.

– Jag hade nog hoppat av skolan helt, om jag inte hade fått hjälp. Men jag klarade alla ämnen i våras och nu känns det bra att börja industriprogrammet, säger Hanna Eriksson.

De lärde känna varandra under våren genom många möten och samtal. Och det är just den personliga kontakten och förtroendet som spelar roll.

– Vi ser i siffrorna hur stor skillnad det blivit när vi jobbar med personliga relationer. Och nu är dags att ta emot höstens förstaårselever med information om vårt arbete med frånvaro, säger Ann Tunell.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om