– Vi fick inte våra tunnor tömda mellan någon gång före lucia och 30 januari. Istället har vi skaffat flera soptunnor och när de har blivit fulla har vi åkt iväg med soporna själva, säger Andreas Pettersson, en av de boende i Stora Kvarnbol, utanför Husby-Långhundra.
Hans sambo har även en lägenhet i Sundbyberg, där barnfamiljen har kunnat slänga en del av sina sopor, innan kommunen satte upp sopkärl vid återvinningsstationen i Knivsta.
– Vi har varit tvungna att kasta sopor i en annan kommun för att sopberget inte skulle bli en sanitär olägenhet. Att ställa säckar på sidan om tunnan fungerar inte på grund av att fåglar, råttor, vildsvin och andra djur kan dra ut skräpet, säger Andreas Pettersson.
Dagen efter UNT ringt honom (30 januari) kom sopbilen till Kvarnbol för första gången på nästan två månader.
– Det var mycket bra. Normalt fungerar sophämtningen jättebra här och nu hoppas vi att det ska börja fungera som vanligt igen, säger Andreas Pettersson.
Han har sedan i december ringt till kommunen flera gånger. Svaret han fått är att man försöker arbeta i kapp.
– Men för att komma ikapp borde de sätta in fler bilar eller fler chaufförer. Jag undrar också om chaufförerna får tillräckligt bra utrustning till sina lastbilar för att kunna utföra sitt arbete vintertid? säger Andreas Pettersson.
Enligt honom har både vägen till Jansberg och deras lilla väg varit sandad och plogad varje gång sopbilen skulle komma. Här har också slambilen och skolskjutsen tagit sig fram, trots det ombytliga vädret. Sedan lucia har skolbussen bara varit inställd två dagar.
Tomas Colm, renhållningschef på Knivsta kommun, svarar att de är väl medvetna om problemet.
– Klimatförändringar har gjort att vi haft en exceptionell situation med ombytligt väder och svår halka. Alla sopor kommer att hämtas, men hämtningen är väldigt försenad, säger Tomas Colm.
Han anser att företaget de anlitar har bilar som är moderna och välutrustade, men att det inte alltid räcker.
– Även om de kommer fram på vägarna så handlar det också om att chaufförerna ska ut och hämta tunnorna. Står tunnan på en hal plats eller i snön är det enligt Arbetsmiljöverket chauffören som får bedöma om arbetsmiljön är tillräckligt bra eller inte, säger Tomas Colm.
Men han anser inte att chaufförerna har använt arbetsmiljöargumentet i onödan.
– Nej, de gör ett bra jobb. På grund av halkan är nu flera sjukskrivna efter att man ramlat och slagit sig i jobbet. Det är därför ännu svårare att nu få schemat att gå ihop.
Kan man inte sätta in extra personal?
– Jo, det är det vi får titta på nu. Kanske går det att ordna kvällskörningar för att komma ikapp, säger Tomas Colm.