Utbyggnaden oroar flera Knivstabor.
Trafikverket vill öka trafiksäkerheten för den tunga trafiken till Kapellskär och för dem som bil- eller busspendlar mellan Norrtälje, Rimbo och Uppsala. De vill också få bort bullret från tätorterna utmed väg 77 i Stockholms län.
Men i Knivsta, på andra sidan länsgränsen, finns oro bland invånarna för att den tunga trafiken kommer att öka genom tätorten.
Rakt genom Knivsta kör redan i dag långtradare som tar genvägen från E18 från Oslo till färjeläget i Kapellskär.
Samtidigt har Knivsta kommun stora utbyggnadsplaner i tätorten. Gredelbyleden har man börjat omvandla till en lokalgata, snarare än en genomfartsled.
– Jag är oroad över en utveckling som skulle öka den tunga trafiken längs Gredelbyleden. Och jag är inte säker på att vägen och bron klarar mer tung trafik, eller att de nya cirkulationsplatserna gör det lämpligt, säger Knivstas kommunalråd Klas Bergström (M).
Christina Eklööf, projektledare på Trafikverket, säger att det enligt Trafikverkets beräkningar är troligt att trafiken kommer att öka på vägen om den byggs ut.
– Ja, om det blir en snabbare väg med bra standard så tror vi att fler kommer välja den här vägen på sträckorna genom Stockholms län, oavsett om de kör ett tungt fordon eller personbil, säger Christina Eklööf.
Trafikverkets mål är att man ska kunna köra 80 kilometer i timmen hela vägen från Uppsala läns gräns till Rösa trafikplats vid E18 Norrtäljevägen. I dag är det 70 eller 50 på många sträckor.
– Vi har flera alternativa sträckningar runt tätorterna. Med förbifartsalternativen kan man hålla 80 kilometer i timmen hela vägen, men om vägen blir kvar på befintlig sträckning genom exempelvis Gottröra så kommer hastighetsbegränsningen bli 60 där, säger Christina Eklööf.
Nyligen höll Trafikverket samrådsmöten med närboende. Fram till 16 februari kan alla berörda lämna in synpunkter.
– Under mars kommer beslut om lokaliseringen. Sedan ska ett vägförslag upprättas. Beräknad byggstart är 2017/2018, säger Christina Eklööf.
Men det är inget lätt projekt eftersom det finns många mark-, natur- och arkeologiska intressen längs de föreslagna sträckningarna.
I Uppsala län finns däremot inga planer på att bredda fortsättningen av väg 77. De planer som finns från Trafikverket är att bygga om avfarterna från E4 och att bygga cykelväg till Brunnbybadet.
– Vi utreder också en gång- och cykelväg mellan Knivsta och Vassunda och korsningen i Edeby vid väg 255 kommer troligtvis också att ses över, säger Ivan Andic, regionalplanerare för Uppsala län på Trafikverket.