Nytt biljettsystem försenat igen

Hundratals bötfälls varje månad för felaktiga biljetter. Ett bättre system är på gång, men försenas av tekniska problem, säger UL.

Buss 811 öregrund

Buss 811 öregrund

Foto: Tomas Lundin

Knivsta2014-03-14 09:21

Resenärernas kritik handlar om ett krångligt biljettsystem och att många bötfälls fastän de försöker göra rätt för sig.

– Ingen kan säga exakt när arbetet med ett nytt biljettsystem är klart, men vi jobbar på det. Det handlar om att två system från olika leverantörer av automater ska kunna läsa av gemensamma biljetter, svarar Sture Jonsson, informationschef på UL.

Han säger också att man nu håller på att se över vad det kan behövas för information kring biljettautomaterna på perrongerna. Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) skriver att kollektivtrafikbranschen har fått i uppdrag att utveckla gemensamma betalsystem över länsgränserna.

Men många resenärer och även lokalpolitiker är trötta på att höra att UL och SL arbetar med frågan om ett smidigare biljettsystem.

– Vi har i Knivsta sedan 2012 arbetat för att de ska lösa frågan, men det går väldigt trögt. Och nu har vår kommun inte ens någon representant i kollektivtrafiknämnden. Platserna tillsätts politiskt i länet, inte per kommun, säger Lennart Lundberg (Knivsta.nu).

För ett par veckor sedan skickade riksdagsledamoten Ardalan Shekarabi (S) som nyligen flyttat till Knivsta, en fråga till konsumentministern om vilka åtgärder som ska vidtas kring biljettförsäljningen.

– När resenärer har råkat köpa fel biljett så bötfälls de inför alla andra resenärer eller så får de en utskällning. Det här är något som upplevs som mycket obehagligt av många, säger Ardalan Shekarabi.

Resenärer som kontaktat UNT vittnar om att de även känner sig rättslösa. Överklaganden av kontrollanters beslut skickas tillbaka utan rättelse, utan telefonnummer och utan hänvisning till var man överklaga till högre instans.

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) svarar att det i första hand är kollektivtrafikbranschens ansvar att utveckla gemensamma betalsystem. ”I juni i år ska de ha en plan klar för genomförande.. Regeringen avser att följa utvecklingen inom området och vid behov återkomma med förslag till lagstiftning..”, skriver Catharina Elmsäter-Svärd, bland annat.

– Problemet är bara att regeringen själv tog upp frågan med hot om lagstiftning redan i april 2010, säger Ardalan Shekarabi.

Han är inte nöjd med svaret och planerar att få till en debatt i riksdagen i frågan.

– Inte på något annat område hade man kunnat bötfälla personer utifrån de här premisserna, med så otydlig köpinformation. Det är lättare att köpa en tv, än en biljett, säger han.

Lennart Lundberg tycker att bolagen skrämmer bort nya resenärer genom sitt förhållningssätt.

– De som redan bestämt sig har ju månadskort, men ska vi locka fler att åka kollektivt är det exempelvis oacceptabelt att det kostar olika för samma sträcka, beroende på vilket håll man åker åt, säger Lennart Lundberg.

Hopp om fler försäljningsställen

Bötesbeloppet är 1 200 kronor för den som inte lyckats köpa rätt biljett. Exempelvis måste man veta vilken zon man är i, hur många zoner man ska passera och i vilken zon den station man reser ifrån i Stockholm är i, när man ska hem.

På perrongen i Knivsta finns fyra olika biljettautomater utan tillräcklig information för nya resenärer. När automaterna är trasiga förväntas resenärerna lista ut att de ska gå till Ica Kvantum, en bra bit från perrongen, för att köpa biljetter. Nu säger Lennart Lundberg att man hoppas på att kaféet i hörnan av kommunhuset ska få börja sälja biljetter.

Resenärer har också bötfällts då de inte får sina tioresorskort från UL stämplade av spärrvakter i Stockholm eller när inte rätt summa dras från deras plastkort.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!