Arbetar man i Uppsala kan man bo 10,7 mil bort, det vill säga nästan överallt i länet, och pendla kollektivt in till staden på en timme. Stockholm toppar när det gäller hur många kommuner man kan bo i och pendla in till centrum på en timme. Linköping vinner när man mäter den längsta sträckan man kan pendla på en timme, 12,6 mil.
I Uppsala län kan man på en timme pendla in från en yta på 2.320 kvadratkilometer, vilket är nära fem gånger själva Uppsalas yta.
Den utbyggda kollektivtrafiken i länet är den viktigaste orsaken, men också tillkomsten av nya E 4: an norrut. Fler bussturer och expressbussar samt Upptågen mellan Uppsala och Gävle över Tierp och ett flertal andra orter i Norduppland samt Upptåget västerut över Morgongåva-Heby till Sala är viktiga exempel på den ökade pendlingsbarheten mellan länet och Uppsala.
I Heby har under de senaste 21 månaderna tågpendlingen ökat kraftigt. Samma trend kunde iakttas när Upptåget norrut startade.
Följden blir att inflyttningen till landsbygden inom det pendlingsbara området runt Uppsala ökar. Det får i sin tur till följd att bostadsbyggandet ökar när priserna på bostadsrätter och villor drivs upp.
Under de senaste fem åren har priserna på bostadsrätter i Heby och Morgongåva skjutit i höjden med närmare 200 procent, även villapriserna ökar kraftigt sedan några år tillbaka.
Stockholm leder pendlingsbarhetsligan , följt av Uppsala och Göteborg och Linköping på delad tredje plats.
Totalt kan man i Sverige pendla med kollektivtrafiken till de 21 största städerna med maximalt en timmas resväg. Det innebär också att 85 procent av Sveriges befolkning bor på mindre än 6 500 kvadratkilometer.
I de större städerna finns jobben men ofta brist på bostäder.
– Vår rapport visar att det går utmärkt att bo minst tio mil från åtta av de 21 undersökta städerna och samtidigt pendla in kollektivt. Det är fullt möjligt att kombinera livet på landet med jobbet i stan på många platser runt om i landet, säger Gerhard Wennerström i ett pressmeddelande från Samtrafiken.
Befolkningstäthet och pendlingsbarhet har alltså ett direkt samband. Luleå hamnar sist i statistiken ty Norrbotten har minst antal invånare per kvadratkilometer i Sverige.