Dagen, som UNT var en av arrangörerna bakom, inleddes med en demonstration av ”Juvelen” – det nya arkitektritade hus som snart ska börja byggas ett stenkast från Resecentrum i Uppsala. Miljötänket har varit a och o i planeringen.
LÄS MER: Återupplev dagen med UNT:s direktrapport
– Huset kommer att ha solpaneler på taket, som är veckade för att fånga upp maximalt solljus. Den energi som behövs utöver det köps från vindkraftverk som vi har andelar i. Allt är förnybart, säger Anna Wingqvist på Skanska, som är projektutvecklare för bygget.
500 personer ska kunna arbeta i byggnaden, som väntas stå klar tidigt år 2018.
– Det behövs företagslokaler i Uppsala. Och det här huset har perfekta möjligheter för pendling, säger mäklaren Mattias Bäckman, som var med och skötte presentationen.
En av föreläsarna under dagen var Nordeas chefsekonom Annica Winsth. Hon har prisats för sin förmåga att på ett enkelt sätt förklara komplexa ekonomiska frågor. Och på samma dag som regeringen presenterade sin budget var det naturligt att frågor kring den kom upp.
– Jag tycker man är väldigt försiktiga. Det går bättre för Sverige än vad många tror och finns utrymme för en mer expansiv politik, säger hon till UNT.
Bostadsbristen är en ständigt aktuell fråga, inte minst för Uppsalabor. Det är ett av de områden där det borde kunna göras mer, enligt Annika Winsth.
– Det råder stor brist på billigare bostäder i dag. Det behöver byggas för framtiden. Men det handlar också om att ha bra kommunikationer för dem som bor utanför city, säger hon.
Men borde inte regeringen vilja visa upp att ekonomin går bra?
– Kanske vågar man inte det. Det kan vara bättre att visa att man överträffat förväntningarna senare än att det gått lite sämre än man trodde.
Hon menar att det är upp till poltikerna att ger näringslivet rätt förutsättningar, men att långt ifrån allt går att lösa med politik.
– Det är politikernas uppgift att rita kartan för företagen, säger Annika Winsth.
Den avslutande föreläsningen hölls av näringslivsprofilen Jan Gunnarsson, styrelseledamot i Stena Line, som har just ”värdskap” som centralt begrepp i sin företagsfilosofi.
– Människor är otroligt generösa i grunden. Vi är så här bra. Evolutionen har sett till det, säger han.
Jan Gunnarsson kopplar begreppet värdskap till kultur, hur medarbetare behandlar kunder och varandra.
– Det går inte att göra på ett sätt sett utåt och ett sätt inåt. Då blir det värdelöst, säger han.