Uppsalas starkaste varumärken koras

På onsdagskvällen korades Uppsalas 50 starkaste personliga varumärken år 2014, på Norrlands nation.

tidningen Relation utnämner 2014 års starkaste personliga varumärke, på Norrlands fr v nationvinnaren Ola Andersson från Sirius fotboll, prisutdelaren Anders Melldn, chefredaktör för Relation.
Foto : STAFFAN CLAESSON  20150211

tidningen Relation utnämner 2014 års starkaste personliga varumärke, på Norrlands fr v nationvinnaren Ola Andersson från Sirius fotboll, prisutdelaren Anders Melldn, chefredaktör för Relation. Foto : STAFFAN CLAESSON 20150211

Foto: STAFFAN CLAESSON

Uppsala2015-02-11 17:45

Vinnaren är: Ola Andersson, vd för Sirius fotboll. Det stod klart strax innan klockan 19 på onsdagskvällen.

Hur känns det att ha Uppsalas starkaste personliga varumärke?

- Det känns jättebra och väldigt stort med tanke på vilka namn som finns på listan, säger Ola Andersson till UNT.

Hur tänker du kring ditt varumärke?

- Jag tänker inte varumärke, utan på att göra bra saker. Varumärket blir väl följden av det. Jag vill uppfattas som en pålitlig människa som står för det jag säger. Jag tror att jag gör det.

Vad betyder utmärkelsen för dig och för fotbollslaget Sirius?

- Jag vet inte riktigt vad det betyder för Sirius, men det kan ju knappast vara en nackdel. Jag fortsätter att jobba för elitidrotten och att göra bra grejer.

Hur firar du?

- Barnen har lagat mat till mig hemma. Så det blir god mat med familjen, och ett glas vin, kanske.

Ockås UNT prisas. UNT-medarbetaren och Uppsalavimmels redaktör Susanna Lans har Uppsalas 44:e starkaste varumärke.

Hanna Stjärne, SVT:s vd, och tidigare publisher på UNT, hamnar på plats 3.

Det är Tidningen Relation som tillsammans med en expertpanel tagit fram Uppsalas 50 starkaste personliga varumärken.  Chefredaktör Anders Melldén säger:

– Varumärke handlar om att synas i rätt sammanhang. 

Om vinnaren säger han:

- Ola Andersson­ är välkänd i flera generationer och har sedan han till­trädde som Sirius vd lyft ­laget.

Hur viktigt är det att ha ett personligt varumärke?

- Uppenbarligen är det väldigt viktigt, även om man inte riktigt vill tro det. Det är liksom lite fult att prata om varumärke, eftersom det är så pass förknippat med reklamvärlden, säger Anders Melldén.

Hur kan man stärka sitt varumärke?

- Var dig själv, men lyft de egenskaper du vill att andra ska uppmärksamma, säger Anders Melldén.

Förra året toppades listan av EU-parlamentarikern och Uppsalapolitikern Cecilia Wikström. Tidigare har fotografen Mattias Klum och professor Hans Rosling hamnat högst upp.

Jurypanelen bestod i år av Mats Dafnäs, varumärkesstrateg, Stig-Björn Ljunggren, statsvetare, Hannah Häggström, journalist, samt Kristina Tilvemo, kulturorienterad journalist.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om