Femtio förare hade anmält sig för den tredje deltävlingen i Öppna östra sprintcupen som kördes på Lunda flygfält. Det var första gången på många år som det arrangerades ett renodlat asfaltsrally i Uppland.
Roger Ingvarsson, tävlingsledare hos arrangören Östhammars MK, berättade om planerna för UNT i mars månad:
– Det är något helt nytt. Det har inte varit mycket asfaltsrace över huvud taget här i Uppland och tanken är att göra något bra av detta, sade Ingvarsson då.
Resultatet?
Femtio deltagare, fler hundra i publiken – och enbart positiv feed back.
– Det föll mycket väl ut måste jag säga. Alla var väldigt nöjda och det känns som det finns möjligheter att bygga vidare till något riktigt bra av det här, säger Roger Ingvarsson.
En sträcka om tre kilometer kördes tre gånger på flygfältet och en av dem som tycktes trivas alldeles utmärkts av att köra på asfalt var Almunges Tony ”Roten Jansson. Han vann klassikerklassiken Appendix K och blev åtta totalt i sprinten, 5,3 sekunder efter segrande Jan Wikström, Skutskärs MS.
– Det här var förvånansvärt bra, riktigt gemytligt måste jag säga. Allt fungerade bra och alla som körde var nöjda och glada. Jag tror att det här går att utveckla till något riktigt bra, säger ”Roten” Jansson.
Almunges veteran är van med asfaltskörning, men är ändå förvånad över sin seger i klassen.
– Det var några stockholmare som var med, som jag trodde skulle köra fort, men de hängde inte med alls.
Hur är det att köra rally på asfalt?
– Det är ganska ballt. Det är helt annorlunda än grus, men jag har åkt utomlands i snart tio år och visst har man åkt en hel del mil på asfalt. Det är bara här i Sverige och Finland som vi kör på grus, säger Tony ”Roten” Jansson.
Snabbast av alla var Jan Wikström, Skutskärs MS, som vann närmast före Pär Dawson, SMK Uppsala.
Tävlingsledaren Roger Ingvarsson siktar redan nu på en repris av rallyt till 2017.
– Östhammars MK är en av klubbarna som är med i Lundaalliansen och en sådan här tävling har vi haft tankar på många gånger tidigare, men det har inte blivit av på grund av olika anledningar.
– Nu när det äntligen blev av känns det jättebra. Och det kan växa ytterligare. Vi skulle kunna köra med hur många startande som helst egentligen eftersom utrymmet är så pass stort, säger Roger Ingvarsson.
En målsättning är att fördubbla antalet startande från femtio till hundra redan till nästa år.