För fyra Är sedan bestÀmde sig Isac Blomqvist för att satsa pÄ motorsport. Han höll pÄ med flera olika sporter men det var egentligen aldrig nÄgon tvekan om vad han skulle vÀlja.
â Jag spelade lite fotboll och bandy samtidigt som jag höll pĂ„ med simhopp utöver kartingen. Men det har alltid varit en sjĂ€lvklarhet att motorsport Ă€r min grej och det var det jag var bĂ€st pĂ„, sĂ€ger Isac Blomqvist.
För nÄgra mÄnader sedan blev det klart att Isac Blomqvist tog klivet upp frÄn att köra gokart till en formelbil. Det hollÀndska racingteamet MP Motorsport skrev kontrakt med talangen och nu tÀvlar han för dem.
â Steget frĂ„n karting till formelbil Ă€r ganska stort. I karting Ă€r bilarna ganska smĂ„ och det Ă€r ganska intensivt att köra. NĂ€r man kommer upp i en formelbil som Ă€r betydligt mycket större Ă€r det mĂ„nga detaljer som spelar in. Man mĂ„ste hĂ„lla koll pĂ„ hur bilen hanteras och vad som hĂ€nder med bilen eftersom det Ă€r smĂ„ faktorer som spelar roll för om man kör fort eller lĂ„ngsamt.
Dessutom gÄr det fortare. I en gokart kom Isac som mest upp i 140 kilometer i timmen.
â Den bilen jag kör nu har 160 hĂ€stkrafter och jag har toppat 226 kilometer i timmen pĂ„ en bana i Barcelona.
Hur ser du pÄ riskerna?
â Det Ă€r klart att man utsĂ€tter sig för en risk nĂ€r man kör bilar som jag gör men det Ă€r en risk jag fĂ„r ta. Jag Ă€lskar ju att göra det.
UNT trĂ€ffar Isac i ett soligt Uppsala. NĂ„gra dagar senare ska han Ă„ka till Novgorod för att tĂ€vla i Formel 4-serien âSMP F4 NEZ Championshipâ. Serien Ă€r fördelad över sju helger och innefattar 21 race. Totalt har han hittills hunnit med att köra tre race och det har blivit tvĂ„ segrar och en femteplats.
â Det kĂ€nns bĂ€ttre Ă€n vad jag trodde. Jag ligger etta i NEZ-serien och har kört ifrĂ„n folk som körde formelbil redan förra Ă„ret. Det Ă€r en bra början men det Ă€r fortfarande en bra bit kvar tills sĂ€songen Ă€r över â det Ă€r ingenting att bli för glad för.
TÀvlingarna Àr mestadels i Ryssland vilket innebÀr en hel del resande. Detta försvÄrar studerandet.
â Det har varit vĂ€ldigt tufft â speciellt med tanke pĂ„ att jag har missat sĂ„ mycket klasstid.
Men det har blivit för svÄrt att ta ikapp i och med all tid borta frÄn skolan. DÀrför har Isac bestÀmt sig för att börja pÄ ett onlinegymnasium till nÀsta lÀsÄr. PÄ sÄ sÀtt kan han styra mer över sin tid och behöver inte vara pÄ plats fysiskt i skolan för att hÀnga med.
â Jag tror att det blir vĂ€ldigt positivt för mig i och med att jag kan styra mer över tiden sjĂ€lv. Jag kan fokusera mer pĂ„ racingen samtidigt som jag ser till att jag har en utbildning nĂ€r jag blir Ă€ldre. Vill man bli vĂ€rldsbĂ€st mĂ„ste man satsa allt eller inget.
Vad har du för mÄl?
â MĂ„let i Ă„r Ă€r att vinna serien och senare gĂ„ vidare en klass. NĂ€sta steg Ă€r Formel Renault 2.0.
Vart ser du dig sjÀlv om tio Är?
â Förhoppningsvis inom mitt mĂ„l att tĂ€vla inom Formel 1. Chanserna Ă€r kanske inte jĂ€ttestora men jag skulle sĂ€ga att jag har talangen för att komma upp dit.
Att tÀvla i andra lÀnder Àr inget nytt för Isac. Under sin tid inom karting hann han med att tÀvla pÄ bÄde EM och VM-nivÄ ute i vÀrlden.
â Det Ă€r en hĂ€ftig upplevelse och man fĂ„r ju se mĂ„nga saker. Samtidigt Ă€r det jobbigt att resa lĂ„ngt â ungefĂ€r varenda vecka.
Pappa HÄkan följer med pÄ alla resor och stödet frÄn honom Àr ovÀrdeligt, berÀttar Isac.
â Han lĂ€gger ner mer tid Ă€n vad jag gör pĂ„ den hĂ€r sporten som jag egentligen hĂ„ller pĂ„ med. Det Ă€r han som fixar med sponsorer och resor. Det finns inga ord för hur tacksam jag Ă€r för vad han gör för mig.